האם מתי כספי באמת גאון או שמדובר בהגזמה?
ספרה החדש של המוסיקולוגית ציפי פליישר, “מתי כספי – הקסם והחידה”, מיועד בעיקר למעריציו של המלחין והזמר שמתעניינים במנגנון הפנימי של שיריו המושלמים.
מאת בן שלו, "הארץ", 31.02.2013
מתי כספי התראיין ל"הארץ" לפני כשנתיים וסיפר על המוסיקאים שהכי השפיעו עליו, מסשה ארגוב דרך סטיבי וונדר ועד אנטוניו קרלוס ז'ובים. "עד היום, כשאני שומע דברים שלו זה כמו שהשמש זורחת עלי אחרי שהיה מעונן וקצת קר", אמר על ז'ובים. "פתאום היא יוצאת מהעננים ומחממת אותי טוב טוב. כל פעם מחדש אני מקשיב ומשתאה. איך הוא עשה את זה. איזה גאון. הוא גאון. ז'ובים גאון. כמו שסשה היה גאון, ז'ובים גאון".
כשנגמר הראיון הצטערתי שלא שאלתי אותו את השאלה המתבקשת: "האם אתה חושב שגם אתה גאון?" אבל אחר כך שיניתי את דעתי ושמחתי שלא שאלתי אותו. אילו היה אומר כן, היה מצטייר כשחצן; אילו היה אומר לא, היה נתפש כמיתמם. זאת שאלה שלא הוגן להציג אותה ליוצר החשוד בגאונות, מה גם שבמקרה של כספי התשובה עליה ברורה.
לאחרונה ראה אור בהוצאת הקיבוץ המאוחד "מתי כספי – הקסם והחידה", ספרה של המוסיקולוגית ד"ר ציפי פליישר על יצירתו של כספי. "מתי כספי הוא מגאוני היצירה המוסיקלית ההיסטורית והעולמית", היא כותבת. "הוא ניצב בשורה אחת עם באך וגרשווין כמטביעי החותם החשובים ביותר על הרבדים הקרדינליים בהתפתחות שפת ההרמוניה המסורתית".
המשפט האחרון שגוי מן היסוד. העולם שמחוץ לישראל אינו מכיר את מתי כספי, ולכן לכספי לא יכולה להיות השפעה עולמית מרחיקת לכת. ומה בנוגע לפצצה שפליישר מטילה במשפט הראשון ("מגאוני היצירה המוסיקלית ההיסטורית והעולמית")? האינסטינקט הראשוני הוא לנוע בחוסר נוחות לשמע ההצהרה המפוצצת הזאת. זאת נשמעת כמו האמא של כל ההגזמות.
אבל רגע, האם זה לא מה שאנחנו חושבים בסתר לבנו כשאנחנו משתאים גם בהאזנה האלפיים מ"לקחת את ידי בידך"? או "שיר היונה"? או "הנה הנה"? או "מישהו"? או "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה"? והאם לא השתעשענו בינינו לבין עצמנו במחשבה שאילו כספי היה נולד במקום אחר ולא בישראל, או בתקופה אחרת ולא בתקופתנו, הוא היה יכול להיחשב אחד מגדולי המלחינים בעולם?
נכון, אלה שאלות היפותטיות טיפשיות. ונכון, שאלת הגאונות לא מקדמת שום הבנה אמיתית. ונכון, פליישר לא באמת יכולה להוכיח את הטענה מרחיקת הלכת שלה. ובכל זאת, טוב שהיא מתפרעת וטוענת אותה ללא פחד. כי היא אומרת שכשאנחנו שומעים את שיריו של כספי אנחנו ניצבים מול פאר היצירה: מול שלמות מוסיקלית מסחררת, הן בהיבט האסתטי, הן בהיבט הרגשי והן בהיבט החושני.
"הקסם והחידה" הוא ספר של חוקרת שמעריצה את כספי, כשם שאת הרשימה הזאת כתב עיתונאי שמעריץ את כספי. אפשר לטעון בצדק שבשניהם חסר ממד ביקורתי, ומובן שהקריירה של כספי, כמו של כל אמן, ראויה למבט ביקורתי. אבל פליישר לא עוסקת בקריירה של כספי, אלא בשירים שמבטאים את המהות המתי־כספית בשיאה, והמהות הזאת, בהיותה מושלמת, מייתרת ביקורת.
"הקסם והחידה" מיועד מטבע הדברים למעריציו של כספי, וליתר דיוק למעריציו של המלחין והזמר שמתעניינים במנגנון הפנימי של שיריו. נניח, "שיר אהבה (כמו גלגל)". לפני זמן מה זימזמתי אותו ונדהמתי להיווכח שיש לו תבנית קצבית אחידה לחלוטין: הצלילים, מהראשון ועד האחרון, מסודרים בתבנית של זוגות, אולי מכיוון שזהו שיר אהבה אינטימי. שניים־שניים הם עוברים בסך, כמו חיילים ממושמעים. אבל הסימטריה המוחלטת לא מכניסה את השיר לתוך סד מרובע וקשוח. המנגינה נשארת נושמת, חופשייה, מרקדת.
פליישר מזכירה את "שיר אהבה" בחטף. הוא אינו אחד מ-40 השירים של כספי שאותם היא מנתחת בספר, אקורד אחרי אקורד. אבל העיקרון שמתקיים בשיר הזה – מבנה חמור שאינו סותר חופש מלא – הוא אחד מעקרונות הבסיס של השפה המתי־כספית על פי הניתוח שלה. "בתוך מבנים מוצקים להפליא שפוך כל העושר הריתמי והמלודי, והמבנה המוצק מאפשר לעושר ההרמוני לרצד ולהתפרע", כותבת פליישר. "רק בעזרת מסגרתיות כזאת אפשר לפתח מהלכים הרמוניים כה בלתי שגרתיים".
פליישר רואה בכספי פרא מוסיקלי. "המוסיקליות של מתי פראית עד כדי חייתיות, והיא מביאה אותו לכך שאינו פוחד מכלום – לכן הוא מקורי כל כך", היא כותבת. הוא פרא דייקני מאוד, ולא פחות חשוב מכך: הוא פרא חולם. "מבחינה רוחנית־רגשית, אהבתי יותר מכל את הצלילה אל החלום", כותבת פליישר. "בכל שיר מצאתי חלום. השירים כולם הם קודם כל – חלומות". ההתרשמות הזאת מבטאת את השילוב שמתקיים אצל פליישר בין ניתוח מוסיקלי מדוקדק להאזנה חושנית שסופגת את החום והלחות של השירים.
הביוגרפיה של כספי היא לא העניין בספר אבל אי אפשר שלא להזכיר מעשייה על ילדותו. בתחילת שנות ה-50 המלחין מרדכי זעירא נהג לבקר בחניתה, קיבוצו של כספי, כדי לנפוש ולעבוד. יום אחד, כשזעירא ניגן בפסנתר בחדר האוכל, מתי בן השלוש נעצר לידו. רוצה שאנגן לך? שאל זעירא, והתחיל לנגן את "יונתן הקטן". "לא ככה!" צעק מתי. זעירא שאל מיהי אמו של הילד וכשזו הגיעה לחדר האוכל זעירא אמר לה "אתם תהיו שני הורים אידיוטים אם לא תפתחו את הכישרון הזה. אני לא מאמין לקיבוצניקים. יש לי ילד בגילו – אני לוקח אותו, אפתח את שניהם, כשאעשה ממנו בן אדם אחזיר לכם אותו".