מתי כספי - אלבום הסולו הראשון (1974 NMC)
כשאלוהים אמר בפעם הראשונה יהי אור
הוא התכוון שלא יהיה לו חשוך.
הוא לא חשב באותו רגע על השמיים
אבל העצים כבר התחילו מתמלאים מים
וציפרים קיבלו אויר וגוף.
אז נשבה הרוח הראשונה אל עיני אדוננו
והוא ראה אותה במו עיני ענן כבודו
וחשב כי טוב. הוא לא חשב באותו רגע
על בני האדם, בני אדם לרוב.
אבל הם כבר התחילו לחשוב על עצמם בלי עלים
וכבר החלה מתרקמת בליבם
מזימה על מכאוב.
כשאדוננו חשב בתחילה על הלילה
הוא לא חשב על שינה.
כך, כך אהיה מאושר, אמר בליבו האלוהים הטוב.
אבל הם כבר היו לרוב.
ואותך אני בוחר,
אותך אני חולם,
איתך אני יודע,
שרק איתך אני חופשי.
לבד אני מרגיש שאילו את
היית איתנו, אבל כשאני
שותק לי עם עצמי
אז את איתי, אבל אינך.
ואני שותק איתך
ולעצמי אני אומר
איתך אני יודע
שרק איתך אני עצמי.
ואת כל המילים שלנו את
היית שומעת, גם בלי שאני
אומר לך את עצמי,
אני נולד, אני רואה.
את רואה מקום אחר
אותו אני חולם
איתך אני יודע
שרק איתך אני עצמי.
ואת כל המילים שלנו את
היית שומעת, גם בלי שאני
אומר לך את עצמי,
אני נולד, אני רואה.
את רואה מקום אחר
אותו אני חולם
איתך אני יודע
אבוא לשם וען עצמי...
אני מרגיש כאילו את
היית איתנו, אבל כשאני
שותק לי עם עצמי,
אז את איתי, אבל אינך.
הבלון שלי עולה לאט עגול ומתגרה
הבלון שלי הוא קצת חצוף
אנא אל תוציאו לו את האויר
הבלון שלי רוצה לעוף
לבלון שלי מותר לעוף לאן שהוא רוצה
הוא אוהב לנדוד בין עננים
הבלון שלי לא נח לפני שהוא מוצא
ארץ ששנותיה שושנים.
הבלון שלי נוסע אל מעבר להרים
הוא תועה בלי שם ובלי מספר
הבלון שלי יודע שחייו קצרים
הבלון שלי הוא כמו פרפר.
כלבלב הו בידי בם בם נכנס לאיטליז
וגנב לו עצם משם הו בידי בם בם
הקצב התרגז והרים את ידו הו
כלבלב הו בידי בם בם
בם בו.
כלבלב הו בידי בם בם נמלט למחבוא
וגרם לו עצם גנובה לא לו
הו והעצם ערבה כה לחיכו
הו בידי בם בם בו.
הילדים שעברו בדרכם על ידו
ראו רק את קצה זנבו של כלב בו
בי די בם בם בו.
המוסר הוא פשוט בידי בם בם בו
מי שלא יוכל כאןלגנוב עצם לעצמו
הו בידי בם בם
לעלום לא יראה פה את קצה זנבו
הו בידי בם בם
בם בו.
בבגוד באדם דרכו -
מארבע רוחות העולם
רגליו יוליכוהו שולל-
אל מחוז אין בו חפץ
מערה יער - אטום.
שחללו - בלוי
שעיגולו - חתום.
שעפרו - קלוי.
שאין בו אבן על אבן
שאין בו ענף לקושש.
שאין בו פחמי כירים.
אין בו לחם.
אין אש
אין מים.
שבו יש
מלוא חופנים
רק אפר.
נח- לא שכחנו איך בגשם ובסער
נח- לתיבה אספת את חיות היער.
שתים, שתים מכל מין
האריה והממותה, הגמל והשיבוטה
וגם ההיפופוטם.
איך פתחת את הצוהר
ומתוך התכלת הלבנה
באה היונה.
נח- כמה זמן נמשיך לשוט על פני המים?
נח- כל החלונות סגורים כבר כמעט חודשיים.
וכבר אין לנו אויר
לאריה ולממותה לגמל ולשיבוטה
וגם להיפופוטם.
פתח לרגע את הצוהר
ואל תוך התכלת הלבנה
שלח את היונה.
נח-מה אתה דואג, הן כבר חדל הגשם
נח- פתח את החלון, אולי הופיעה קשת
ויראו אותה כולם
האריה והממוטה, הגמל והשיבוטה
וגם ההיפופוטם.
פתח לרגע את הצוהר
ואל תוך התכלת הלבנה
שלח את היונה.
נח- היונה כבר שבה עם עלה הזית
נח- תן לנו לצאת ולחזור לבית
כי כבר נמאסנו זה על זה
האריה על הממוטה, הגמל על השיבוטה
וגם ההיפופוטם.
פתח לרגע את הצוהר
ונעוף לתכלת הלבנה
כך עם היונה.
איך זה שכוכב אחד
לבד מעז. איך הוא מעז, למען השם.
כוכב אחד לבד.
אני לא הייתי
מעז. ואני, בעצם,
לא לבד.
גשם יורד עכשיו
גשם יורד עכשיו
הכלב שלי לא מבין מה קורה כי הוא סך הכל
שנה שלישית בפקולטה למדעי הסביבה.
מים רבים וכל העולם רועד
גשם יורד מאוד יש עוד הרבה ללמוד
איך הצבעים - איך הצבעים משתנים כשגשם מתחיל
לרקוד.
לילה יורד עכשיו
לילה יורד עכשיו
ראשי וליבי מסרבים עוד לישון כי הם סך הכל
כ"ה שנים בפקולטה למדעי החיים.
לילה אפל וכל העולם חרד
לילה יורד מאוד יש עוד הרבה ללמוד
איך הצללים - איך הצללים משתנים כשהלילה מתחיל
לנדוד.
בוקר עולה עכשיו
בוקר עולה עכשיו
החדר שלי לא מבין מה קורה כי הוא סך הכל
שלושים שנה בפקולטה למדעי המחר.
שמש גדולה וכל העולם מלא, בוקר מצא ידיד
בוקר מצא תלמיד - כדי להיות יש ללמוד איך
להשתנות תמיד.
במשרדו המרווח שבמפעל
הכורסאות רכות ממש כמו השטיח
והוא נושא מבט עייף ומתוסכל
חושב כיצד לעזאזל לכאן הגיע.
מועך בדל סיגריה מעושנת
בצתוך פגז נ.מ. ישן ומאפיר
ובלי משים כמעט עינו שנית בוחנת
את תמונתו עם המדים שעל הקיר.
אלוף משנה במילואים
זה קצת כואב ולא נעים
אבל כאלה החיים
אלוף משנה במילואים.
הוא מחייך אל הפקידה ברוב חיבה
מביט במיני ההדוק שהיא לובשת
קורא לה "מותק" ואומר "עשי טובה"
אך מתפלא שהיא בכלל לא מתרגשת.
קורא "במחנה" בכל שבוע
יודע מה הולך מתוך העיתונים
אך רק כשיצלצל לרן או יהושוע
יבין פתאום שהוא מחוץ לעיניינים.
אלוף משנה במילואים
זה קצת כואב ולא נעים
אבל כאלה החיים
אלוף משנה במילואים.
כנפגשים עם חברים על כוס קפה
הוא מספר על התנאים והמשכורת
אבל מרגיש כיצד לבו בפנים קופא
וכל הלך רכיל עוד מעביר צמרמורת.
מפה לשם מתחיל מעט לשכוח
אך כשקוראים לו "מר" חונק לו בגרון
וגם התואר "מיל." מוסיף כל כך לפצוע
והוא נושא אותו כמו כתם או עלבון.
אלוף משנה במילואים
זה קצת כואב ולא נעים
אבל כאלה החיים
אלוף משנה במילואים.
אני יודע שאני אמות בקיץ
יהיה לי חם מאוד יהיה לי חם
ולא אראה יותר את שתי ברכייך
המשתזפות בחול על שפת הים.
הילדים ודאי יעיפו עוד טיארות
להצגה יומית ילכו בתור
ואת גופי, כי זה מה שנשאר עוד,
יקח איתו האוטו השחור.
נו, אז תני לי נשיקה קטנה הלילה
כי עד הקיץ כל זה יעבור
אני יודע שאני אמות בקיץ
ונשמתי תפרח ולא תחזור
את תתפני ודאי מעיסוקייך
כדי לראות אותי יורד לבור.
הקברנים יזיעו תחת בית השחי
הקבצנים ילכו מאיש לאיש
והקהל הטוב יפרוץ בבכי
כשמישהו ישיר את הקדיש.
נו, אז תני לי נשיקה קטנה הלילה
כי עד החורף תנשאי לאיש
אני יודע שאני אמות בקיץ
יהיה חמסין ודאי, יהיה חמסין
ומן הבוס שלך בעיר הקיט
את תקבלי מכתב של נימוסין.
אני יודע שאני אמות בקיץ
אף כי הזמנתי כבר את הקבלן
שיתקן את התריסים בקיר הבית
נו, אז תני לי נשיקה קטנה הלילה
כי עד החורף תנשאי לאיש
אלבומו הראשון של מתי כספי איננו רק אבן דרך בקריירה של כספי אלא גם במוסיקה הישראלית. כמעט כל שירי האלבום הפכו לקלאסיקה מיד עם צאתם. כספי, שהיה כבר דמות ידועה בפופ הישראלי לאחר שכתב לאחרים והופיע במסגרת הלהקה הצבאית, שלישיית 'לא אכפת להם' ו'מאחורי הצלילים', הפך בן-לילה לאחד האמנים המוכרים והפופולרים בישראל.
יתכן והצלחתו המסחרית והאמנותית של האלבום לא באה לכספי בהפתעה - עד ליציאת האלבום, בשלהי 1974, פעל כספי כמלחין, זמר ונגן במשך למעלה מחמש שנים. את אלבומו הראשון הקליט רק כשהיה בשל יותר.
אסופת השירים שנבחרה על-ידי כספי בקפידה מציגה את כספי כאמן בשל בשיא כוחו, החל מהלחנים המרגשים, העיבודים המקוריים וההפקה המוסיקלית המוקפדת, וכלה בגולת הכותרת של האלבום עבור רבים: הנגינה בכל הכלים (פסנתר, גיטרה אקוסטית, גיטרה פאז, גיטרה חשמלית, גיטרה לסלי, גיטרה בס, אורגן, מלוטרון, כלי הקשה, סינטיסייזר, ויבראפון). גם כיום, לאחר שחלפו כשלושה עשורים ממועד הקלטת האלבום, בולטת בחריגותה החלטתו של כספי לנגן בכל הכלים באלבום. מעבר ליכולת המוסיקלית המופלאה שהאלבום נותן לה ביטוי, הנכונות לנגן בכל הכלים מעידה על מידת בטחונו של כספי הצעיר ביכולותיו כנגן. בדיעבד, על אף שבאלבומים מאוחרים שילב כספי מוסיקאים אחרים, דומה כי ההחלטה שנתקבלה היתה נכונה - הנגינה באלבום נשמעת מהודקת ומתוזמרת היטב. כספי היטיב להדגיש את נקודות החוזק שלו כנגן ועיבד את לחניו באופן שייטיבו לשרת את יתרונותיו כנגן. נגינתו של כספי בכל הכלים מעידה גם על מידת הבטחון והאמון שהיתה לחברת התקליטים שהוציאה את האלבום, סי.בי.אס., בכספי. מעניין היה להיות נוכח בשיחה בה מציג כספי בפני החברה את הרשימה, הקצרה משהו, של הנגנים האמורים להשתתף באלבום...
"הסיבה העיקרית לנגינתי בכל הכלים היא חוסר כסף לכיסוי הוצאות ההקלטה בתקליטי הראשון. על כן ניגנתי בעצמי והדבר מורגש... בתקליט השני עשיתי זאת מתוך בחירה והרבה יותר טוב. יש השפעה על הצליל הכללי של ההקלטה, אך לא על העיבוד. כלומר: אעבוד באולפן הרבה יותר זמן עם נגנים עד שאהיה שבע רצון מהביצוע. לעומת זאת, אני מגיע לתוצאות טובות בזמן יותר קצר, כשאני מנגן בעצמי, כי אין לי הערות ממני-לי. בנוסף לכך, התזמון ביני לבין עצמי הוא מושלם, בהשוואה לקבוצת נגנים שונים."
קיים קושי של ממש לציין את השירים הבולטים באלבום: החל מ'כשאלוהים אמר בפעם הראשונה' מלא העוצמה וכלה בשיר הסיום האירוני 'אני יודע שאני אמות בקיץ', השירים כולם מושלמים, או קרובים לכך ככל שניתן. דווקא הקטע היחיד שהופיע במהדורה הראשונה של האלבום (על גבי מאה עותקים בלבד) והושמט מהמהדורות המאוחרות שלו, 'תנאי', לבקשת המשורר ט.כרמי, הוא אולי היחיד שסבל מחוסר בהירות כלשהי, אולם המדובר בקטע מעבר קצר שהופיע לפני השיר 'אלוף משנה במילואים'.
"את השיר 'כשאלוהים אמר בפעם הראשונה' הקלטתי בלי פסנתר, רק עם גיטרות, כי כיוונתי את הגיטרות בפה דיאז פלוס (פלוס רבע טון למעלה), שאת זה אי אפשר לעשות בפסנתר , כדי שזה ישמע קצת יותר רענן."
"הפתיחה של מעבר התופים לפני תחילת השירה בשיר 'להשתנות תמיד' נעשה על הכובע של המצילה. בשני הרבעים הקודמים לתיבה הראשונה של השיר ניגנתי שבע חלקי 16 על הכובע הזה במקום לנגן מעבר תופים שהיה מקובל, שהוא על הטמטמים או על הסנר, שאז היו שומעים נגינה מאסיבית על התופים. במקום זה, זה על הכובע של המצילה ונשמע כמו 'כל החברים מתבקשים לארוחת הבוקר', מן פעמון משולש כזה שמסובבים עליו את הברזל ואז כולם יודעים לבוא לאכול... דבר שהוא מתוך הילדות שלי."
לשיר "אחרי שנסעת (ואותך)" יש סיפור מעניין במיוחד: לפני שנים רבות, עוד לפני התוכנית "ניקוי ראש", שודרה תוכנית בשם "הכל עובר חבר", שלטקסטים בה היה אחראי דן אלמגור. מתי כספי התבקש לכתוב מנגינה למילים על ארובת רידינג: "העשן בארובה, קרב קרב ובא, סביב הכל מסריח, אני כבר לא יכול לנשום..." וכתב את המנגינה של "ואותך".
כששלמה גרוניך שמע את השיר הוא הזדעק - איך אפשר לכתוב מנגינת אהבה יפהפיה כל כך למילים על סרחון? בתגובה ביקש כספי מגרוניך לכתוב מילים חילופיות לשיר. גרוניך כתב את המילים המוכרות, והשיר הפך מיד לאחד משירי האהבה המוכרים והאהובים ביותר שיש.
כאמור, כספי לא מיהר להוציא את אלבום הסולו הראשון שלו. ההתנסות בהוצאת 'מאחורי הצלילים' (שהכיל ביצועים מוקדמים לשניים משירי האלבום, 'ואותך' ו'כשאלוהים אמר בפעם הראשונה') והקלטתם של חלק מהשירים בגרסאות מוקדמות כסינגלים לרדיו איפשרה לכספי לערוך שינויים בעיבודים ולהביא את השירים, שנכתבו במשך מספר שנים, לידי שלמות.
עוד בטרם הופיע כספי עם השירים "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" ו"ואותך" במופע "מאחורי הצלילים", הוא ביצע אותם בערב שירי משוררים מס' 1 של גלי צה"ל ובפסטיבל הזמר והפזמון 1972 (בהתאמה). השיר "הבלון שלי" בוצע לראשונה ע"י רומן שרון בהצגה "לילי גם", השירים "כלבלב הו בידי בם בם" ו"איך זה שכוכב" בוצעו לראשונה ע"י תיקי דיין, והשיר "נוח" נכתב ובוצע לראשונה בפסטיבל הזמר והפזמון 1974.
רבים מלחני האלבום נותנים ביטוי לסגנונו הייחודי של כספי, המשלב בין מהלכים והובלות הרמוניות בלתי שגרתיים לקו מלודי מושר קליט יחסית. לחנים אלה וההפקה מלאת הדמיון של כספי הביאה את מדיום היצירה שלו, שיר הפופ, לידי שיאים אמנותיים חדשים. אלבומיו הבאים של כספי עתידים להוכיח כי כשרונו, כפי שבא לידי ביטוי באלבום הראשון, היה רחוק מלהיות ברק נעורים בן-חלוף.