הופעה חיה בערד (1997 NMC)

arad
דיסק 1:

2. מישהו אהוד מנור/מתי כספי
3. עוד תראי את הדרך שמרית אור/מתי כספי
4. שיר היונה שמרית אור/מתי כספי
5. ימי בצורת יעקב גלעד/מתי כספי
6. לקחת את ידי בידך יעקב רוטבליט/מתי כספי
7. לא ידעתי שתלכי ממני אהוד מנור/מתי כספי
8. אין שלוה אהוד מנור/מתי כספי
9. עיר עצובה תרצה אתר/מתי כספי
10. מערבה מכאן תרצה אתר/מתי כספי
11. איך זה שכוכב נתן זך/מתי כספי
12. עוד יום רחל שפירא/מתי כספי
13. כלבלב הו בידי בם בם נתן זך/מתי כספי

דיסק 2:

1. נחליאלי אהוד מנור/מתי כספי
2. ימי בנימינה אהוד מנור/מתי כספי
3. שיר עם נקי אהוד מנור/מתי כספי
4. אחרי שנסעת - ואותך שלמה גרוניך/מתי כספי
5. יום יום אני הולך למעונך יעקב פיכמן/מתי כספי
6. ילדותי השניה אהוד מנור/מתי כספי
7. כמעט טוב נתן זך/מתי כספי
8. היא חזרה בתשובה יעקב רוטבליט/מתי כספי
9. הנה הנה אהוד מנור/מתי כספי
10. ברית עולם אהוד מנור/מתי כספי
11. מקום לדאגה יהונתן גפן/מתי כספי

לאחר העדרות של כארבע שנים מישראל חזר כספי לארץ בשנת 1997. הופעתו הראשונה עם שובו מונצחת בצמד הדיסקים שהוקלטו במסגרת פסטיבל ערד. ההופעה המרגשת, ששודרה במקביל בגלי צה"ל, סימנה את חידושו של הקשר העמוק בין כספי לבין הקהל הישראלי. מי שזכה להיות נוכח בהופעה חש היטב את ההתרגשות בקהל (הקדמתו של מתי לביצוע השיר "עיר עצובה" - "שיר שאולי נשכח מעט" נתקלה בתגובה מיידית מצד הקהל: "לא שכחנו כלום!"), ואת התרגשותו של מתי: "אני אוהב את ההופעות הראשונות, להקליט את הדברים בצורה הראשונית שלהם, כי אז יש שם תמיד משהו שעושה את זה טרי ומעניין ... בהופעה זו חטפתי מכה של התרגשות, גם מצידי וגם מצד הקהל. מעולם לא חשתי כך. כולי הייתי פיק אחד גדול - ברכיים, מרפקים, הכל... היה לי קשה מאוד להשתלט על עצמי כדי לבצע את השירים, לפחות הראשונים. זו הרגשה שלא אשכח. בדרך כלל יש התרגשות טבעית לפני כל הופעה, הפעם זה היה מלווה בזיעה ורעידות... עם שובי טפחה על פני מציאות נעימה. הטקסטים פתאום קיבלו משמעות כפולה ומכופלת."

למרות התרגשותו, לא ניכרו בכספי אותות התקופה בה שהה מחוץ לישראל. השירים כולם זכו לביצועים חזקים ומדוייקים. ההופעה בערד פתחה סיבוב הופעות באולמות הגדולים בישראל שהיה ללא ספק אחד המרגשים והמוצלחים בקריירה הארוכה של כספי. ההופעות היו ארוכות במיוחד וכללו רבים מהלהיטים של כספי מכל התקופות - החל משירים מוקדמים כ'ואותך' ו'איך שזה שכוכב' וכלה בשירים חדשים שנוגנו בביצוע בכורה. שירים אלה, שלא נכללו באלבום, הופיעו מאוחר יותר באלבום האולפן שהקליט כספי כשנה מאוחר יותר: 'עולם אחר'. בין היתר נכלל בהופעה השיר 'לא כל מי שכותב שירים הוא משורר' בביצוע מרשים במיוחד. נעימת הפתיחה שנוגנה על-ידי הלהקה בטרם עלייתו של כספי לבמה, היא למעשה לחנו של השיר 'בעצב', שנכתב על-ידי הקאו כספי לאלבומה של ריקי גל 'אוהבת אותך יותר'.

בין השירים שנכללו בהופעה ובאלבום בולטים 'ברית עולם', (שנוגן כהדרן), 'יום יום אני הולך למעונך', 'מערבה מכאן' ו'עיר עצובה' - שירים שאינם מהווים בדרך כלל חלק מהרפרטואר של כספי בהופעות. אחד משיאיו של המופע היה הביצוע המיוחד ל'היא חזרה בתשובה', שהפך מאז לאחד מסימני ההיכר של הופעותיו של כספי: את השורה האחרונה שר כספי א-קפלה, בעוצמה ובכנות יוצאות דופן.

קטע נוסף שנוגן במסגרת סיבוב ההופעות אך לא הופיע באלבום ההופעה הוא 'פרלוד (השלום)', בו השתמש כספי על מנת להציג את נגניו. כשמונה שנים מאוחר יותר, עקב דרישת הקהל, הקליט כספי את השיר המוצלח לאלבומו "את האשה שלי".

בהופעות השתתפו עשרה נגנים, מלבד כספי, וארבעה זמרי ליווי. ניכר היה שנעשה נסיון מכוון מצד הצוות המפיק את המופע ללקט את הנגנים המעולים ביותר בישראל: בין היתר ניגנו עם כספי ז'אן פול זימבריס בתופים, חיים רומנו ויאיר מיכאלי בגיטרות, רמי לוין ודורון פיקר בקלידים וגדי סרי בכלי הקשה. ריבוי הנגנים ואיכותם איפשרה לכספי להעניק לשירים עיבודים עשירים וחמים, ההולמים היטב את לחניו של כספי.

ההופעה בערד מהווה סיכום ביניים הולם לפועלו של כספי. השירים, העיבודים וההפקה המוסיקלית חורגים ממקומם כתיעוד של הופעה חיה. ללא ספק מדובר באלבום אוסף בעל איכויות נדירות ככל שהדבר נוגע לאלבום שהוקלט בהופעה חיה.

דילוג לתוכן