מתי כספי ושלמה גרוניך - מאחורי הצלילים (הד ארצי 1973)

behind73
1. אלוהים מרחם יהודה עמיחי/גרוניך-כספי [מילים]

אלוהים מרחם על ילדי הגן
פחות מזה על ילדי בית הספר.
ועל הגדולים לא ירחם עוד
ישאירם לבדם
ולפעמים יצטרכו לזחול על ארבע
בחול הלוהט כדי להגיע
אל תחנת האיסוף
והם שותתי דם.

אולי על האוהבים באמת
יתן רחמים ויחוס ויצל
כאילן על הישן בספסל
שבשדרה הצבורית.

אולי להם גם אנחנו נוציא
את מטבעות החסד האחרונות
שהורישה לנו אמא,
כדי שאשרם יגן עלינו
עכשיו ובימים האחרים.

2. אבי יהודה עמיחי/גרוניך-כספי [מילים]

אבי, פתאום, מכל החדרים
יצא למרחקיו המוזרים
הלוך הלך לקרוא לאלוהיו
שהוא יבוא לעזור לנו עכשיו

ואלוהים כבר בא כמו טורח
תלה את מעילו על וו ירח
אך את אבינו שיצא להובילו
יחזיק האלוהים לעד אצלו

3. אל נא תלך רבינדרט טאגורי-גרוניך/עפ"י פרלוד מס'1 בך [מילים]

אל נא תלך
מעימי דודי
בטרם אומר לך
לך לשלום
ערה הייתי כל הלילה
עתה כבדו עיני משינה
יראתי פן תאבד לי
מידי אשן את שנתי

4. יום לפני הדין גרוניך/גרוניך-כספי [מילים]

הילד הלבן משחק כדור
אדום אדום אדום
גדול גדול גדול
עגול עגול עגול עגול עגול

הילד הלבן משחק כדור
אדום אדום אדום
גדול גדול גדול
עגול עגול עגול עגול

הילד הלבן, שפתיים מחייכות
בעיניים קרועות
מקפיץ כדור אדום
ורחש לא נשמע

האיש הירוק, יורה ברובה
רובה שחור אדיר
האיש הירוק, שפתיים קרועות,
בעיניים קרועות יורה רובה איום - אה!
ורחש לא נשמע

האישה הכחולה מניקה תינוקת צהובה - אה!
התינוקת יורקת פיטמה - אה!
שפתיים מיבבות, עיניים קרועות
ורחש לא נשמע

העולם על ציר, עצוב חלוד, חלוד שחור
העולם סובב, ורחש לא נשמע

האדמה החומה מתנשמת כבדות
האדמה החומה מתנשמת כבדות
נשימה עמוקה מקוטב אל קוטב

רק רחש נשימת האדמה
רק רחש נשימת האדמה
רק רחש נשימת האדמה
כמו אמא לבנה
גוססת נשימות אחרונות

הילד הלבן משחק כדור
אדום אדום אדום אדום
גדול גדול גדול גדול
עגול עגול עגול עגול עגול עגול עגול...

5. כשאלוהים אמר בפעם הראשונה נתן זך/מתי כספי [מילים]

כשאלוהים אמר בפעם הראשונה
יהי אור
הוא התכוון שלא יהיה לו חשוך
הוא לא חשב באותו רגע על השמים
אבל העצים כבר החלו מתמלאים במים
וציפורים קיבלו אוויר וגוף
אז נשבה הרוח הראשונה
אל עיני אדונינו
והוא ראה אותה במו עיני ענן כבודו
וחשב כי טוב
הוא לא חשב באותו רגע על בני האדם
בני אדם לרוב.
אבל הם כבר התחילו לחשוב על עצמם
בלי עלים
וכבר החלה מתרקמת בליבם
מזימה על מכאוב
כשאדונינו חשב בתחילה על הלילה
הוא לא חשב על שינה.
כך, כך אהיה מאושר
אמר בליבו האלוהים הטוב
אבל הם כבר היו לרוב
אלוהים הטוב.

6. ציור שלמה גרוניך/גרוניך-כספי [מילים]

ים כחול
סירה
ונשר
שמש זהב
אדום

עינים קטנות
מסתכלות וחוקרות
מציירות לי את כל העולם

פיריפיפי...

בית
עם גן
ושובך יונים
וילדה בשמלה
של פרחים

אבא ואמא
אני שם באמצע
מטיילים לנו עם כוכבים

פיריפיפי...

עפיפון וציפור
אווירון בשמיים
ולווין

אלוהים זה רחוק
זה רחוק

ופתאום
אני
הילד
שחי מחדש
בעולם של צבעים
מצייר לי את כל העולם
חי מחדש
בעולם של צבעים
מצייר לי את כל העולם

פיריפיפי...

7. רוצה שנית משה שכביץ/גרוניך-כספי [מילים]

רוצה לראות אותך שנית
בשתי עיני העייפות
אשר זקנו
מאז הלכת הרבה הרבה שנים

רוצה לשתוק לך ניגונים
געגועים וחרטות
ואת כל מה שלא יבינו המילים

רוצה שנית לחוש הלמות בלב
אשר למרות הכל

יהיה כמו שתמיד היה
כזה תמים

רוצה שנית לחוש הלמות בלב
אשר למרות הכל

רוצה כמו שמחה גדולה ביום של חול
יהיה כמו שתמיד היה
כזה תמים

לראות אותך שנית כאן לידי

8. מאחורי הגדר הלבנה שלמה גרוניך/גרוניך-כספי [מילים]

מאחורי הגדר הלבנה
האנשים לא יודעים
אין להם מושג מי חי
ואם בכלל
מאחורי הגדר הלבנה
האנשים לא יודעים

אני יחידי שיודע
שמאחורי הגדר הלבנה
יש צריף של עץ חום ולבן
וקירות חמים עם ריחות של זמן
בין ארבע קירות חום לבן
חי לו איש שחור
שבשקט שר לו

הוא שר את השירים שלו
לאיש השחור עולם שלו
בתוך הצריף מתוך הצריף
מחוץ לצריף
עד לגדר הלבנה

לאיש השחור אין המשך
שיוצא אל בין האנשים
עם העולמות
...עד לגדר הלבנה...
לאיש השחור יש המשך
מעל הצריף עד לרקיע
עד לגדר הכחולה
מאחורי אחרון הרקיעים

9. קוינטה שלמה גרוניך/שלמה גרוניך
10. ואותך שלמה גרוניך/מתי כספי [מילים]

ואותך אני בוחר
אותך אני חולם
איתך אני יודע
שרק איתך אני חופשי

לבד אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך

ואני שותק איתך
ולעצמי אני אומר
איתך אני יודע
שרק איתך אני עצמי

ואת כל המילים שלנו
את היית שומעת
גם בלי שאני אומר לך את עצמי
אני נולד
אני ראה

את רואה מקום אחר
אותו אני רואה
איתך אני יודע
אבוא לשם ועם עצמי

אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך

לבד אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך

11. בן גוריון גרוניך-כספי/גרוניך-כספי [מילים]

מגיע לו שיכתבו עליו שיר
הדמות הזאת שהפכה ציור
הראש המקריח השיער הלבן
הדיבור החתוך של האיש הקטן
מגיע לו שיכתבו עליו שיר

בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה
לא יכולנו לשיר שירים
בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה
לא יכולנו להיות אנשים
על כן מגיע לו שיכתבו עליו שיר

לא להגיד לו תודה
לא לא לא לו תודה
לא להריע לו
רק לברך אותו
מגיע לו שיכתבו עליו שיר
בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה

מגיע לו שיכתבו עליו שיר


קטעי בונוס שנוספו להוצאה המחודשת ב-2002:

12. ציור שלמה גרוניך/גרוניך-כספי (מתוך "מה אבקש" גלי צה"ל 1972)
13. אלתור ללא מילים (מתוך "מה אבקש" גלי צה"ל 1972)
14. Rocky Raccoon Lennon/Mccartney (מתוך "מה אבקש" גל"צ 1972)
15. ואותך שלמה גרוניך/מתי כספי (מתוך פסטיבל הזמר תשל"ב)
16. ציור שלמה גרוניך/גרוניך-כספי (גרסת התקליטון)
17. בן גוריון גרוניך-כספי/גרוניך-כספי (גרסת התקליטון)
18. סוסי הפרשים אמיר גלבוע / גרוניך-כספי (סקיצה ביתית מתוך "קלעים") [מילים]

כידוני הפרשים נגעו בשמים
והסוסים גאים על כך מאוד
ואני ציירתי סוסים זקופים וגאים
ללא פרשים
ללא כידונים
והיו סוסי נטולי רסן
משתוללים על ניר ורצפה וקיר
ואחר משלחים עמי באפר
צמחו להם כנפיים
עתה כשמתעופפים בשמים
העליתי זכרם בשיר

שיתוף הפעולה הראשון בין מתי כספי לשלמה גרוניך.
האלבום היה בתחילה מופע, שחודש גם ב-1984, ב-1989 וב-2002.

האלבום, אשר הוקלט על-ידי רשות השידור בהופעה במועדון 'צוותא', נחשב לאבן דרך במוסיקה הישראלית. למרות האיכות הירודה של ההקלטה, והעובדה שהשירים המופיעים באלבום הינם רק חלק קטן מהמופע עצמו, "מאחורי הצלילים" הוא אחד מאלבומי ההופעה הטובים שהוקלטו בישראל.

האלבום משקף תופעה חד-פעמית – שילוב בין שני יוצרים מוכשרים בתחילת דרכם, אשר מצליחים ליצור ביחד יצירה משכנעת ומרתקת. גרוניך וכספי הלחינו שירים רבים ביחד, בשונה מלנון ומקארתני, אשר השירים שכתבו יחד היו למעשה, בדרך כלל, שירים שכל אחד מהם כתב בנפרד. בראיונות שנערכו עמו תיאר גרוניך את דרך העבודה של השניים יחדיו – אלתור משותף, שהבשיל לעתים לשיר מובנה. גרוניך ציין את יכולתו הנדירה של כספי לזכור אלתורים ארוכים בלא שימוש בטייפ, המקליט את האלתור.

השיר הפותח, 'אלוהים מרחם', למילותיו של המשורר יהודה עמיחי, המנוגן כהמשך לקטע הפתיחה האינסטרומנטלי, מדגים את יכולתם של כספי וגרוניך, שהיו אז בתחילת שנות העשרים לחייהם, להלחין טקסטים מורכבים באופן בוגר ורציני. אין ספק כי המדובר באחד האלבומים המשובחים ביותר שהופקו אי פעם בישראל. למרות הכל, לא כל השירים באלבום נכתבו יחדיו, שכן ההופעה שילבה שירים ויצירות שהשנים הלחינו בנפרד, לפני המפגש ביניהם. כך, כספי מנגן את שירו 'כשאלוהים אמר בפעם הראשונה', ואילו גרוניך תרם את השיר 'אל נא תלך' וכן את הקטע האינסטרומנטלי 'קוינטה', אותו הלחין בגיל 15, והנקרא על שם כלבתו דאז.

שירים כגון 'מאחורי הגדר הלבנה' מהווים שיא של פשטות ומורכבות גם יחד – למרות שהביצוע איננו וירטואוזי במיוחד, הלחן מורכב ומשלב השפעות קלאסיות (הסיום מהווה הומאז' לסגנונו של באך) וג'אזיות גם יחד. בשירים אחרים ניכרת היטב שליטתם המופלאה של גרוניך וכספי בפסנתר ובגיטרה בהתאמה. אין צורך אלא לשמוע את דקת הפתיחה לאלבום על מנת להיווכח בכך שגם יצירה בת אקורדים ספורים הופכת למלאכת מחשבת בידיהם האמונות של השניים.

בשנת 2002 יצא האלבום במהדורה מחודשת ובאיכות סאונד משופרת מאוד, שהכילה מספר קטעים נוספים.

בין הקטעים שלא נכללו באלבום זה היו 'בעל יקר ואשה מתוקה' וכן 'מה יהיה איתי' (בדומה לשיר 'ואותך' הלחן לשיר נכתב על-ידי כספי, והמילים על-ידי גרוניך) שנכתבו על ידי הצמד בשנת 1971, ויצאו אך ורק בתקליטון. בנוסף, השיר 'עין גדי' של יהודה עמיחי, שהלחנתו על-ידי השניים תועדה בתכנית טלויזיה, לא נכלל כאן. השיר 'סוסי פרשים' (מילים: אמיר גלבוע) הוא פנינה שעל נקלה ניתן להחמיץ, מפאת אורכו, והאיכות הירודה של ההקלטה. בין היתר שופכים הקטעים הנוספים אור על הקשר המרתק בין גרוניך לכספי כמוסיקאים הקשובים זה לאלתורו של זה, ומגלים, בין היתר, את הצד ההומוריסטי של יצירתם המשותפת, שלא מצא ביטוי באלבום המקורי.

מלחמת יום הכיפורים שעמדה בפתח סיימה את הפרק הראשון של פעילותם המשותפת של גרוניך וכספי. הם עתידים לחדש את שיתוף הפעולה ביניהם רק כעשור לאחר מכן, עם שובו של גרוניך מארה"ב.

 

החוברת שצורפה להוצאה המחודשת של האלבום מכילה מאמר קצר של יואב קוטנר המתייחס לתרומה של הצמד למוסיקה הישראלית:

 

בחזרה אל מאחורי הצלילים

שלושים שנה אחרי, קשה אולי להבין את עוצמת המהפכה שיצרו שלמה גרוניך ומתי כספי במוסיקה הישראלית של ראשית שנות השבעים. עכשיו, כשחלק גדול משיריהם כבר הפך מזמן ל"קלאסיקה של הזמר העברי" המפגש ההוא בין שני המוסיקאים הצעירים והרעבים נראה ונשמע טבעי לגמריי... אך אז, בראשית שנות השבעים, זה היה שונה לגמרי, משונה ומפתיע, קשה לעיכול... הרכב מינימליסטי, כמעט ערום, שמציג התפרצות חד פעמית של כשרונות שלא מפחדים לשלב אלמנטים של רוק בג'אז במוסיקה קלאסית בהשפעות עממיות, לשיר שירי משוררים לצד שירים אישיים, לא להתחשב במה שמקובל בפופ הישראלי... זה היה חדש וטרי ומאוד לא מסחרי...

רק במבט לאחור אפשר לראות ש"מאחורי הצלילים" היה התחלה של סגנון חדש במוסיקה הישראלית שרק לשם נוחות נקרא לו "מוסיקה מתקדמת" (עם שותפים כיוני רכטר, אבנר קנר, שם טוב לוי, שלמה יידוב, זהר לוי ועוד רבים). הצבע המהפכני של הסגנון אמנם הלך ונעלם בסוף העשור ההוא, אך נצחונם של של כספי וגרוניך הוא בהטמעת המהפכה שלהם בתוך המוסיקה הישראלית הלגיטימית.

המפגש המוסיקלי הראשון בין מתי כספי ושלמה גרוניך התקיים ב-1970 כשכספי הלחין ועיבד את שירי המחזמר "עיר הגברים" שכתב דן אלמגור ע"פ דמון רניון. גרוניך היה בין הנגנים בהקלטות (שכללו את "פנקס הקטן", ששר ששי קשת) ובין השניים נרקמה ידידות ושותפות מוסיקלית מרתקת.

ב-1971 השניים הקליטו יחד שירים נשכחים כ"בעל יקר ואשה מתוקה" ו"מה יהיה איתי" אך לא פעלו ממש כצמד בטרם דחף כספי את גרוניך להקליט אלבום סולו ראשון לבדו. רק אחרי הוצאת האלבום המהפכני ההוא ("למה לא סיפרת לי") של גרוניך ונסיונות אחדים של כספי להקליט כסולן, התפנו השניים לשיתוף פעולה ממשי.

ב"פסטיבל הזמר" 1972 שר כספי את לחנו ל"אחרי שנסעת (ואותך)". את המילים והעיבוד לשיר יצר גרוניך והשיר הוא דוגמא לאיכות הקשר בין כספי לגרוניך. במקור הלחין כספי מילים של דן אלמגור לשיר משעשע על ארובת רידינג (לתוכנית סאטירה בטלויזיה). גרוניך חשב שללחן הזה מגיעות מילים אישיות יותר, וכתב את הטקסט שהפך לאחד משירי האהבה-פרידה-געגוע הגדולים של הזמר העברי.

באותה תקופה החלו שני המלחינים האינידיבידואליסטים הללו לעשות משהו שלא עשו קודם לכן (וגם לא אחר כך): לשתף פעולה בהלחנה. הפעם הראשונה היתה ב"ציור" ואחר כך ב"בן גוריון" (שני השירים יצאו בתקליטון ב-1972) ובשירים שהלחינו לצמד "סוזאן ופרן" ולזמרת שלומית אהרון. שיא שיתוף הפעולה היה במופע משותף של שניהם, "מאחורי הצלילים" ובו שירים שהלחינו יחד וכן "מיטב להיטיהם" בנפרד. איתן גפני הפיק את המופע, רשות השידור הקליטה בהופעה במועדון "צוותא", "הד ארצי" הוציאה, והנה: הוצבה אבן דרך במוסיקה הישראלית.

יואב קוטנר
דילוג לתוכן