מתי כספי ושלמה גרוניך - מאחורי הצלילים (1984 NMC)

behind84
1. אל נא תלך רבינדרט טאגורי-גרוניך עפ"י פרלוד מס'1 של בך
2. מאחורי הגדר הלבנה שלמה גרוניך/גרוניך-כספי
3. כשאלוהים אמר בפעם הראשונה נתן זך/מתי כספי
4. מקום לדאגה יהונתן גפן/מתי כספי
5. אפשר לחיות בתל-אביב מאיר ויזלטיר/שלמה גרוניך
6. ציור אילן גרוניך/גרוניך-כספי
8. יש לי סימפטיה מאיר ויזלטיר/שלמה גרוניך
9. מות אבי יהודה עמיחי/גרוניך-כספי
11. בן גוריון גרוניך/גרוניך-כספי

מתי כספי ושלמה גרוניך.

הוקלט ע"י רשות השידור בהופעה באולם בית המורה.

בעקבות שיתוף הפעולה המחודש בראשית שנות השמונים שהניב את אלבומו של גרוניך 'צמר גפן מתוק' (שהופק על-ידי כספי), החליטו גרוניך וכספי להעלות מחדש את המופע 'מאחורי הצלילים'. המופע, שזכה הפעם להצלחה ניכרת, הוקלט כקודמו בהופעה חיה. בצד השירים שהופיעו באלבום המקורי, הכיל האלבום, שיצא למעלה משנה לאחר ההופעות, שירים חדשים יחסית, כגון 'שיר אהבה טרי' או שיר שנכתב על-ידי גרוניך זמן קצר לפני המופע – 'אפשר לחיות בתל-אביב'. שיר ציני זה סימן את השינוי שחל אצל המשורר מאיר ויזלטיר בכל הנוגע ללחניו של גרוניך – הפעם נכתב שיר זה במיוחד לגרוניך.

גרוניך וכספי, שהיו מעוניינים לתת לשירים המוכרים גוון חדש, החליטו לבצע כל אחד משיריו המוכרים של האחר. כך, ניתן לשמוע את גרוניך מבצע את שירו של כספי 'מקום לדאגה' ומנגן את הלחן המוכר בפסנתר בעיבוד יוצא דופן, בעוד כספי מנגן במפוחית, כהומאז' לסטיבי וונדר, ושר את שירו של גרוניך 'שיר אהבה טרי'. הרצון 'לפלוש' לטריטוריות המוסיקליות של כל אחד מהיוצרים הניב את אחד הקטעים המשעשעים באלבום – האלתור של כספי בשירו של גרוניך 'יש לי סימפטיה', בו ניכרת השפעת ספירוטואלים.

על גבי עטיפת האלבום צולמו כספי וגרוניך בבגדי מלך ומלכה בהתאמה, כחלק ממערכון שהיווה חלק מהמופע, אך לא זכה להכנס לאלבום. עם זאת, האלבום, החסר את קטעי הקישור (שגורמים להופעתם של צחוקים ומחיאות כפיים בלתי מוסברים), מצליח לשקף את ההומור הרב ששילבו כספי וגרוניך בהופעתם. לאור הצלחתו של סיבוב ההופעות והאלבום, שבתוך חודשים ספורים מכר עותקים רבים יותר מכפי שמכר האלבום המקורי במשך למעלה מעשור, התכוונו גרוניך וכספי להוציא אלבום שני (שלא יצא לבסוף) הכולל שירים ומערכונים מתוך המופע, שארך למעלה משעתיים.

דילוג לתוכן