מתי כספי - צד א' צד ב' (1978 NMC)

side_a_side_b
1. מקום לדאגה יהונתן גפן/מתי כספי [מילים]

בקצה השמים ובסוף המדבר
יש מקום רחוק מלא פרחי בר
מקום קטן, עלוב ומשוגע
מקום רחוק, מקום לדאגה.
אומרים שם מה שיקרה
וחושבים על כל מה שקרה.
אלוהים שם יושב ורואה
וחושב על כל מה שברא.
אסור לקטוף את פרחי הגן
ודואג ודואג נורא.

2. שיר אהבה (כמו גלגל) אהוד מנור/מתי כספי [מילים]

כמו עלה שביר ודק
המתמוסס באור
כמו הרוח שסדק
את קול המית התור
כמו גלגל בתוך גלגל
באופני הסתיו
כמו תלתל בתוך תלתל
לבה בזרועותיו.
כמו תינוק המשחק
עם החמה בחול
כמו הזמן המשתחק
בין מחוגים בלי קול
כמו גלגל בתוך גלגל
באופני הסתיו
כמו תלתל בתוך תלתל
לבה בזרועותיו.

3. בלילות הקיץ החמים דני מינסטר/מתי כספי [מילים]

בלילות הקיץ החמים
שום דבר אינו קורה
אולי כוכב נגוז מבעד
לחלון פתוח
אולי צרצר נשמע הרחק
אך אפילו השעון לא מתקתק
בלילות הקיץ החמים
שום דבר אינו קורה.

מתחת לעץ התות בכפר
יושבים ומדברים,
קוראים בספר בעל ריח ישן
עוצמים עיניים ושותקים
שום דבר אחר אינו קורה
בלילות הקיץ החמים,
מתחת לעץ התות בכפר
יושבים ומדברים.

4. לא דברנו עוד על אהבה אהוד מנור/מתי כספי [מילים]

לא דברנו עוד על אהבה
ולא ירדנו אל סופה
אין דבר, הלחם לא יחסר מחר
ראשך הניחי על הכר.

אני רוצה לישון איתך
לנשק אותך לאט לאט
אותך.

לא דברנו עוד על משפחה
ולא זמרנו את שבחה
אין דבר, הרוח לא יסער מחר
ראשך הניחי על הכר.

אני רוצה לקום איתך
ללטף אותך לאט לאט
אותך.

לא דברנו עוד על הזקנה
ולא תארנו את חינה
אין דבר, התופת לא יבער מחר
ראשך הניחי על הכר.

אני רוצה למות איתך
לחבק אותך לאט לאט
איתך.

5. כמה שירים אפשר להמציא בכלל מתי כספי/מתי כספי [מילים]

כל השירים של היום נכתבו כבר לפני
הרבה שנים
מה שחשבנו הספיקו פשוט לחשוב
גם אחרים
אל נהיה עד כדי כך תמימים ונחשוב
שיש יוצאים מן הכלל -
כמה שירים כבר אפשר להמציא בכלל?

6. עוד יבוא היום אהוד מנור/מתי כספי [מילים]

עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
כמו אנקור אל גן בסתיו
כן אני רואה
כן אני רואה
אותו כולו לבן וסב
הוא כוכב תועה
הוא כוכב תועה
המתקרב לכאן עכשיו
עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
יכה בחליליו.

עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
ושוב נהיה יחדיו בלי די
הוא ניגון עתיק
הוא ניגון עתיק
שנתגלו תוויו הוא חי
כמו חבר ותיק
כמו חבר ותיק
שנעלם ושב אלי
עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
הנה הוא מעלי.

כשיבוא היום
כשיבוא היום
חייכי לי במבט רטוב.
את תהיי אמי
את תהיי אמי
אני ילדך הקט הטוב
תקראי בשמי
תקראי בשמי
ובן ירקוד עם בת ברחוב
עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
אולי הוא כבר קרוב.

כשיבוא היום
כשיבוא היום
נלך באור חדש אור פז
את תהיי טובה
את תהיי טובה
זבת חלב ודבש כמו אז
את תהיי קרובה
את תהיי קרובה
ובידך נרגש אוחז
עוד יבוא היום
עוד יבוא היום
יצא מתוק מעז.

7. שיר היונה שמרית אור/מתי כספי [מילים]

גבוה מעל המגדלים
היונה פורשת כנף
היונה דואה במרחב
ועיניה כלות.
גבוה כמו הענבלים
עם עלות היום היא הומה
ועם רדת לילה בדממה
אברותיה קלות.

הלאה, הלאה,
על המים מרחפת
עוד היא מחכה
גבוה מעל הרי גלבוע
מעל העננים
הדרך ארוכה.

8. אליעזר בן יהודה ירון לונדון/מתי כספי [מילים]

כמו הנביאים הקנאים לשם
הוא קינא לפועל ולתואר ולשם.
ובחצות, העששית בחלונו,
היה רושם במילונו תילי תילים
מילים יפות, מילים עפות,
מתגתגלות מן הלשון.
אליעזר, מתי תשכב לישון
הן קומתך כמעט אפיים שחה
והעברית אשר חיכתה אלפיים
היא תמתין לך עד בוא השחר.

אליעזר בן יהודה
יהודי מבדח
מילים מילים, מילים מילים
הוא בדה ממוחו הקודח.

אם נמה העברית אלפיים, נו אז מה,
הבה נעירנה ונמציא את היוזמה,
את המגהץ את הפצצה את הריהוט
בקצה נוצה נכתוב רהוט.
כתב כרובית, כתב גלידה,
כתב את כל, את כל מילון בן יהודה.
ועוד הוסיף מילים לברוא
ונוצתו המהירה לא נחה
והשפה גדלה
ולא הכירה את מראה דמותה
את מראה דמותה בבוא השחר.

אליעזר בן יהודה
יהודי מבדח
מילים מילים, מילים מילים
הוא בדה ממוחו הקודח.

ובן נולד לו, וכזאת האיש אמר:
זה הבכור אקרא לו בן יהודה איתמרף
שמינקות ועד קמילה, מיום בואו
בברית מילה ועד מותו -
כרותה לו ברית עם העברית

ומלחמה לו את הלעז להכרית.
איתמר - אכן היה לגבר,
קומת תמר ויפי צורה וסבר,
והלשון בפיו היתה שפת עבר.
איתמר בן אבי,
שאביו היה נביא
גבר כלבבי.

אליעזר בן יהודה
יהודי מבדח
מילים מילים, מילים מילים
הוא בדה ממוחו הקודח.

9. זה מכבר לאה גולדברג/מתי כספי [מילים]

זה מכבר אין איש מחכה לי שם.
ואם אין ים, הרי אין גם ספינה.
הדרך קצרה. החוג צומצם.
ובכן מה?
עוד שבוע? עוד חודש? עוד שנה?

אחרי מותי עוד יהיה משהו בעולם.
מישהו יאהב מישהו. מישהו ישנא.
הדרך קצרה. החשבון לא הושלם.
ובכן מה?
עוד שבוע? עוד חודש? עוד שנה?

הטל נופל, ערב צונן על פני.
על פרשת הדרכים הקרובה אותה תחנה.
מחר אני אתעורר ואפקח את עיני -
אלוהים אדירים.
עוד שבוע, עוד חודש, עוד שנה.

10. דקה דומייה יהונתן גפן/מתי כספי [מילים]

דקה דומייה לעלים
שנשרו באמצע הסתיו
ודקה דומייה למילים,
שאמרנו כאילו לשוא.
דקה דומייה לפרחים,
שנפלו מבלי שנרגיש
ודקה דומייה לציפור,
שרצתה לחצות את הכביש.

דקה דומייה לאישה,
שהיתה אצלי בחלום.
דקה דומייה לפגישה -
שלא התקיימה עד היום.
דקה דומייה - ושקטה -
לשירים באופן כללי,
ולכל אהבה שהיתה
יכולה להיות גם שלי.

לזכר צבעים שגוועו
ביחד איתי ושנותי,
לזכר הלילה ההוא,
שמאז נעלמו עקבותי.
דקה דומייה לאביב,
שחלף כאן מבלי לעצור,
ודקה דומייה לכל מי,
שהלך ושכח אז לחזור.

ולזכר כל מי שזוכר
כמה פעם היית לצידי,
לזכר הלילה הזה,
שרואה אותי כאן לבדי.
המון דקות דומייה
לכל מה שחלף וכואב
הקשיבו כאן לצפירה
שיש לי בתוך הלב.

לאחר הצלחתם חסרת התקדים של אלבומיו הראשון והשני של כספי, שזכו לאהדת המבקרים והקהל, העדיף כספי להקדיש את אלבום הסולו השלישי שלו לשירים שהוקלטו בתחילה על-ידי מבצעים אחרים.

האלבום הוקלט לאחר שכספי החליט לגנוז אלבום סולו שלישי, שהקלטותיו החלו באותה שנה. כספי הספיק להקליט את 'פרלוד', 'תופים השניים' ועוד שני שירים, אך התוצאה לא היתה מספקת, ולמרות ש'פרלוד' כבר שוחרר לרדיו כתקליטון, החליט מתי לפנות להקלטת האלבום 'צד א' צד ב''.

ניתן להניח שאחד השיקולים שהנחו את כספי באיסוף השירים לאלבום הוא הרצון 'לגאול' מספר שירים שלא זכו לתהודה רבה בגלגולם הראשון. כך הוקלטו מחדש 'לא דיברנו עוד על אהבה' שבוצע במקור על ידי סוזאן ופראן, ו'מקום לדאגה' אשר נקרא במקור "יש מקום לדאגה", ובוצע על ידי שרה בדישי בשנת 1975, כאשר כספי מלווה אותה בקולות רקע. הגרסה המופיעה באלבום 'צד א' צד ב'' שונה מאוד מהמקורית.

מנגד הוקלטו מחדש מספר שירים שזכו להצלחה רבה בביצועים המקוריים, כגון 'בלילות הקיץ החמים' (במקור צוות הווי תותחנים עם הסולנית מלי ברונשטיין), 'זה מכבר' (אושיק לוי), 'שיר היונה' ו'עוד יבוא היום' (נתנאלה), 'שיר אהבה (כמו גלגל)' (עופרה פוקס).
'אליעזר בן יהודה' נכתב להזמנת רשות השידור ובוצע במקור על-ידי חוה אלברשטיין. זהו אחד השירים הראשונים שהלחין כספי שזכו להצלחה רבה: " השיר היחידי שכתבתי בכוונת תחילה, כי הזמינו אותו ממני מקול ישראל לתוכנית דו רה ומי עוד, היה בהיותי עדיין חייל בסוף השירות הצבאי, בשנת 69 או 70. השיר היה של ירון לונדון - אליעזר בן יהודה. זהו השיר היחידי שכתבתי באופן טכני. לא חיכיתי להשראה, אלא פשוט ניסיתי, תכננתי את המהלכים. זהו דבר שעשיתי באופן חד פעמי."
השיר הפחות מוכר מתוך האלבום, 'כמה שירים אפשר להמציא בכלל', בוצע במקור על-ידי כספי עצמו, ויצא בתקליטון בשנת 1973. כמו השיר 'אפרים', שאף הוא יצא בתקליטון באותה תקופה, שיר זה לא נכנס בסופו של דבר לאלבומו הראשון של כספי. זהו השיר הראשון שלו כתב כספי מילים.
השיר המסיים את האלבום, שאת מילותיו כתב יהונתן גפן, הופיע במקור באלבומו של יוסי בנאי 'יוסי בנאי' בשנת 1974. העיבוד של כספי שונה מאוד מהעיבוד המקורי, ומקנה לביצוע אופי שונה מאוד מגרסתו של בנאי.

בלתי אפשרי להצביע על רצועות חלשות באלבום - בדומה לאלבומיו הקודמים של כספי הפכו כל השירים לנכסי צאן ברזל של המוסיקה הישראלית הפופולרית.

עטיפת האלבום זכתה אף היא למעמד של קלאסיקה ונחשבת לאחת מעטיפות האלבומים הטובות שעוצבו בישראל - עיצובו של דוד טרטקובר הפך את האלבום לאחד הסמלים המובהקים של כספי, המשמש עד היום באתר זה.

באלבום זה החליט כספי "להסתפק" בנגינה בבס, תופים, כלי הקשה וקלידים. נגינת הגיטרות הופקדה בידיו האמונות של חיים רומנו, ושם טוב לוי הוזמן לנגן חליל במספר שירים. בנוסף הצטרפו נגני מיתר ונשיפה מהתזמורת הפילהרמונית, ונגנים נוספים כפטר ורטהיימר ומורטון קם.

כספי עתיד לחזור ולהוציא שני אלבומים נוספים באותה רוח - 'צד נוסף' המכיל ביצועים לשירי ילדים ו'צד ג' צד ד'' המכיל שירים שהוקלטו בידי מבצעים אחרים במהלך שנות השבעים המאוחרות והשמונים.

דילוג לתוכן