Matti Caspi and Shlomo Gronich - Behind the Sounds (CDI 2002)
אלוהים מרחם על ילדי הגן
פחות מזה על ילדי בית הספר.
ועל הגדולים לא ירחם עוד
ישאירם לבדם
ולפעמים יצטרכו לזחול על ארבע
בחול הלוהט כדי להגיע
אל תחנת האיסוף
והם שותתי דם.
אולי על האוהבים באמת
יתן רחמים ויחוס ויצל
כאילן על הישן בספסל
שבשדרה הצבורית.
אולי להם גם אנחנו נוציא
את מטבעות החסד האחרונות
שהורישה לנו אמא,
כדי שאשרם יגן עלינו
עכשיו ובימים האחרים.
When God First Said
יהי אור
הוא התכוון שלא יהיה לו חשוך
הוא לא חשב באותו רגע על השמים
אבל העצים כבר החלו מתמלאים במים
וציפורים קיבלו אוויר וגוף
אז נשבה הרוח הראשונה
אל עיני אדונינו
והוא ראה אותה במו עיני ענן כבודו
וחשב כי טוב
הוא לא חשב באותו רגע על בני האדם
בני אדם לרוב.
אבל הם כבר התחילו לחשוב על עצמם
בלי עלים
וכבר החלה מתרקמת בליבם
מזימה על מכאוב
כשאדונינו חשב בתחילה על הלילה
הוא לא חשב על שינה.
כך, כך אהיה מאושר
אמר בליבו האלוהים הטוב
אבל הם כבר היו לרוב
אלוהים הטוב.
"Please Don't Go"
מעימי דודי
בטרם אומר לך
לך לשלום
ערה הייתי כל הלילה
עתה כבדו עיני משינה
יראתי פן תאבד לי
מידי אשן את שנתי
"Behind the White Fence"
האנשים לא יודעים
אין להם מושג מי חי
ואם בכלל
"Behind the White Fence"
האנשים לא יודעים
אני יחידי שיודע
שמאחורי הגדר הלבנה
יש צריף של עץ חום ולבן
וקירות חמים עם ריחות של זמן
בין ארבע קירות חום לבן
חי לו איש שחור
שבשקט שר לו
הוא שר את השירים שלו
לאיש השחור עולם שלו
בתוך הצריף מתוך הצריף
מחוץ לצריף
עד לגדר הלבנה
לאיש השחור אין המשך
שיוצא אל בין האנשים
עם העולמות
...עד לגדר הלבנה...
לאיש השחור יש המשך
מעל הצריף עד לרקיע
עד לגדר הכחולה
מאחורי אחרון הרקיעים
רוצה לראות אותך שנית
בשתי עיני העייפות
אשר זקנו
מאז הלכת הרבה הרבה שנים
רוצה לשתוק לך ניגונים
געגועים וחרטות
ואת כל מה שלא יבינו המילים
רוצה שנית לחוש הלמות בלב
אשר למרות הכל
יהיה כמו שתמיד היה
כזה תמים
רוצה שנית לחוש הלמות בלב
אשר למרות הכל
רוצה כמו שמחה גדולה ביום של חול
יהיה כמו שתמיד היה
כזה תמים
לראות אותך שנית כאן לידי
בואי ילדה
בואי עכשיו
בואי ונעוף כמו ציפורים
בואי ונבנה לנו חיים אחרים
בואי ונאהב כמו ילדים
כולם רוצים שירים פשוטים
שירים בשני אקורדים
כולן דורשות מילים פשוטות
שלא אומרות לי שום דבר
יוצאים לרקוד רוצים לשמוח
לא לחשוב יותר מדי
לשיר בשני קולות
שעם ישראל עוד חי
כולם יושבים בבית קפה
מאזינים לרדיו
בכל שעה החדשות
מתי יהיו חדשות טובות
יוצאים לרקוד רוצים לשמוח
לא לחשוב יותר מדי
לשיר בשני קולות
שעם ישראל עוד חי
שומרים על כושר גבוה
זורקים עיתון קונים חדש
רואים משחק השבוע
ונפגשים עם כולם בשבת במרכז הקניות
כולם רואים טברנה
ומוחאים כפיים
"אותו זמר בשלושה תחנות,
תגידו מה כדאי לראות"
רוצה לשיר לא מזרחי
אך את זה לא ישדרו
להיות נחמד כדאי
כי עם ישראל עוד חי
כולם רוצים שירים פשוטים
אז קחו, אז קחו
כולם רוצים
Simple Song
Time Passes
ואנחנו יחד
הזמן עובר ואנחנו קרובים יותר
חברים באים והולכים
זוגות קמים ונופלים
תינוקות נולדים הופכים אנשים
הזמן עובר ואנחנו יחד
ראינו כבר הרבה דברים יפים
נסענו לבקר את ההורים
והתאומות שיהיו בריאות
את מנסחת חוזים
אני חותם ומסכים
הזמן עובר עלינו יחד
עובר כל כך מהר
Time Passes
ואת מקשיבה לי
Time Passes
ואני מנגן פסנתר
Time Passes
ואנחנו יחד
Time Passes
ואנחנו קרובים יותר
מסיבות בעיר נדלקות
חתיכים תופסים חתיכות
ואצלנו מזמן כבו הנרות
הכי נפלא זה לישון ביחד
חולמים ביחד את החלומות
ובאוויר בונים שני ארמונות
את כל כך יפה כשהבוקר בא
נוספות אותיות מתמלאות למילים
תמיד זו רק תחילת הדרך
אנחנו עוד לומדים
Time Passes
ואת מקשיבה לי
Time Passes
ועוד יש לי הרבה לספר
בואי לישון אתי יפה שלי
בואי נשקע בחלומות ורודים
ונעוף אל קצה העננים
את האישה שלי
בואי עלי אתי יפה שלי
בואי נרכב אל מרחבים פתוחים
ונגמא את כל האופקים
את האישה שלי
השמש ועיני
מלטפות פנייך
הרוח וידי
בשערך
בואי דברי אתי יפה שלי
בואי נביע ניגודים שונים
ונצוף מעל מפוייסים
את האישה שלי
בואי לשתוק אתי יפה שלי
בואי נקשיב לרחש העלים
ונבדוק אם זזו כוכבים
את האישה שלי
השמש ועיני
מלטפות פנייך
הרוח וידי
בשערך
בואי לגן אתי יפה שלי
בואי נתלטף בין הפרחים
ונפליג אל תוך כל החושים
את האישה שלי
לא יודע מה לומר
לא רציתי להכאיב
את היום שכבר נגמר
אין לי דרך להשיב
הסירי כעס מליבך
ונסי למחול
אל תכי ילד בקירבך
הוא שלך למרות הכל
גם ההבטחה
גם כוחה
גם רוחה
לו היית
את כף ידך
על צוארי מניחה
לא הייתי עוד מתבייש
שביקשתי סליחה
איש חכם היה נשמר
ויודע שתלכי
איש טיפש עם לקח מר
מקווה שתסלחי
זכרי לי חסד נעורי
את אמונתי
כאן מולך מוטלים שברי
בואי ואחי אותי
את ההבטחה
את כוחה
את רוחה
לו היית
את כף ידך
על צוארי מניחה
לא הייתי עוד מתבייש
שביקשתי סליחה
פידידיטי לרה
פידיטי לרה
פידידיטי לרה
ושוב מהתחלה
בוא ונמשיך לשיר
אפילו כשכל כך קשה לשמוח
כי מה כבר נשאר לנו לעשות
-שום דבר
לא רוצה ללכת לבית ספר
לא רוצה גם לשחק
בכדורגל או בכדורסל
לא בא לי ללכת לשום מקום
לא בא לי ללכת לשום מקום
ולא בא לי גם להישאר
כי תכף מתחיל סיפור אחר
הבית יזכור הבהובים מגינזך האור הגדול
ילדה שנותרה על החוף תספור את כל גרגירי החול
הים יתרפק על החוף כמולדת עם טעם ישן
השיכור יביט בפנס הרחוב ולפתע יהפוך לשושן
הדשא בפארק ימחא כפיים לעצים שהגביהו עוף
סוס ידהר לתוך בית ולא יקראו לו חצוף
ירח ירוק יעלה ויזרח בצד מערב
בירושלים העתיקה ירקדו יחדיו כומר מואזין ורב
ואני שמגיע אליך כרסיס אור מבין הצללים
יודע אלוה שלנו מתגלה לי במנגינות וצלילים
יש לי סימפטיה לאמנות קונספטואלית בתל-אביב
עיר בלי קונספציה
טיח נופל
תריס מתייפח
אוטובוס מת
“I Have Sympathy”
לאנשים שמתאמצים בתל-אביב
“I Have Sympathy”
לאנשים שמתעקשים בתל-אביב
“I Have Sympathy”
לאנשים שמתרגשים בתל-אביב
עיר בלתי מרגשת
מאורת טיח נואשת
נדנדת פח רועשת
“I Have Sympathy”
לאנשים מתייאשים בתל-אביב
אז נפלתי שדוד, בגרוני יבבה
הם אמרו שגם היא חזרה בתשובה
צדיקים מלמדים לה דיני יראים
לא תשוב עוד לפקוד את שדותי החוטאים
עטופה כל כולה מבלי סדק פעוט
צחור שדיה כיסתה במלבוש של צניעות
קרסולה העדין בפוזמק הארוך
על חלקת ירכה מתחתל הוא ברוך
שערה הארוך הגולש ויורד
נאסף והושפל וכלאוהו כעת
במטפחת שביס נאנק מתפרץ
והרבי אומר שצריך לקצץ
מבטה אור אחר
לא עוד גיץ וברקים
נעלמה לשונה שידעה תפנוקים
ושפתיה רכות ונעות בתפילה
מתחשק לי לבכות בשבילי בשבילה
מאושר הספרון שאוחזת ידה
בזריזות אצבעות אשר אין לה מידה
בדפיו תעלעל עמודיו תדפדף
היושב במרומים בוודאי מזדקף
וכעת לשידוך, הוציאוה לשוק
ואני הנגזל מרומה ועשוק
חילוני עד כאב, ואוהב כמאז
הותירו אותי מחוץ למכרז
והיא שוב לא תבוא, מתגנבת בלאט
בין סדיני הרכים לעונג שבת
ואני האומלל, מה אוסיף לדבר
לו הייתה לי תשובה אז הייתי חוזר
שמש של בוקר
אני מתעצל
עד ששוקעת שוכב לי בצל
רגע של שקט שלא מסתיים
סוד שלחשתי פתאום מתקיים
סתם בן אדם
אוכל שותה נרדם
בלי זימים ובלי כנפיים
כבר אחר הצהריים
את תגלי את המחבוא שלי
עוד מעט יבואו מים
בואי נתחבא בינתיים
בתוך צדפה
שמש ים
חופש שם
במרחק
אופק דק
פס זהב
זכר ל
שמש גדולה נפלה
צללה ללללה
סתם בן אדם
אוכל שותה נרדם
בלי זימים ובלי כנפיים
כבר אחר הצהריים
את תגלי את המקום שלי
עוד מעט נלך למים
בואי נתחבק בינתיים
בתוך צדפה
ואותך אני בוחר
אותך אני חולם
איתך אני יודע
שרק איתך אני חופשי
לבד אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך
ואני שותק איתך
ולעצמי אני אומר
איתך אני יודע
שרק איתך אני עצמי
ואת כל המילים שלנו
את היית שומעת
גם בלי שאני אומר לך את עצמי
אני נולד
אני ראה
את רואה מקום אחר
אותו אני רואה
איתך אני יודע
אבוא לשם ועם עצמי
אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך
לבד אני מרגיש
כאילו את היית איתנו
אבל כשאני שותק לי עם עצמי
אז את איתי
אבל אינך
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים הרו...
הרוסים הרוסים הרוסים
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
ק.ג.ב. ק.ג.ב. ק.ג.ב.
צרפתים לא דומים יזראל
יזראל לא דומים צרפתים
צרםתים לא דומים אלז'ירים
אלז'ירים הם תמיד הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים הרו...
הרוסים הרוסים הרוסים
דץלחרךףדאנהךלדכךע
גךכלענםגנמךל'דהיךדר
דגםףףםדעעךןונאהנדך
ץךדחלהךףנדחךהדלכ
ץלסגכחנהךארמגןםפוק
גכלץחדהנךןהדךןהודןה
דךלחענהמ'כהך'דההיח
דגכחדךכהנךףדרמאכךנ
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים
הרוסים הרוסים הרוסים הרו...
הרוסים הרוסים הרוסים
מגיע לו שיכתבו עליו שיר
הדמות הזאת שהפכה ציור
הראש המקריח השיער הלבן
הדיבור החתוך של האיש הקטן
מגיע לו שיכתבו עליו שיר
בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה
לא יכולנו לשיר שירים
בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה
לא יכולנו להיות אנשים
על כן מגיע לו שיכתבו עליו שיר
לא להגיד לו תודה
לא לא לא לו תודה
לא להריע לו
רק לברך אותו
מגיע לו שיכתבו עליו שיר
בלי האיש הקטן גדול הזה
בלי האיש הקטן גדול הזה
מגיע לו שיכתבו עליו שיר
Now it's the Two of Us
שנינו יחד
אז תן לי את ידך
וכמו לזרום ביחד
נחל שנינו
אז תן לי את ידך
ונמשיך לרקוד
הערב אלווה אותך
במנגינה רחוקה
יחד ננסה לראות את האמת
הדרך עוד ארוכה
ים כחול
סירה
ונשר
שמש זהב
אדום
עינים קטנות
מסתכלות וחוקרות
מציירות לי את כל העולם
פיריפיפי...
בית
עם גן
ושובך יונים
וילדה בשמלה
של פרחים
אבא ואמא
אני שם באמצע
מטיילים לנו עם כוכבים
פיריפיפי...
עפיפון וציפור
אווירון בשמיים
ולווין
אלוהים זה רחוק
זה רחוק
ופתאום
אני
הילד
שחי מחדש
בעולם של צבעים
מצייר לי את כל העולם
חי מחדש
בעולם של צבעים
מצייר לי את כל העולם
פיריפיפי...
Matti Caspi and Shlomo Gronich.
Special guests: Raquel Caspi (vocals) and Michal Adler-Gronich (harmonica).
A double CD recorded from live performance.
Following the commercial success of the last “Behind the Sounds” tour, Gronich and Caspi decided to capture it in a double CD album which was recorded during many live shows in 2002. In this tour also participate Gronich and Caspi’s wives, Michal Adler-Gronich (harmonica and vocals) and Raquel Caspi (vocals). Gronich plays the piano, accordion, a pair of sticks (instead of two spoons), and a melodica (album cover). Caspi, unsurprisingly, doesn’t make do with a guitar alone, but also plays the piano.
The double album was released in a private publication by Caspi and Gronich. In a surprising coincidence, which probably came from an intention to react to the joint concert’s great success, shortly after this album came out the album with the original show in a fancy edition, containing some of pieces which were not included in the original edition. This added to the buyers’ embarrassment when they sought after the new concert album, and instead got the new edition of the album recording the concert from the 70’s.
The album’s recording is meticulous, so are the digital editing and the mixing, and the result is one of the finest live show albums ever recorded in Israel. In order to maintain the live performance atmosphere, many linking parts were left in the albums, most of them spontaneous and captured the audience and performers’ joy during the tour.
As usual, with Caspi and Gronich, each one’s brilliance is actually manifested in the other’s songs. Gronich does wonders playing the piano while accompanying Caspi who sings “She Converted”. Also, Caspi’s new song “You Are My Woman” gets more depth and poetry with Gronich’s brush strokes. Caspi, however, performs “Time Passes” wondrously, transforms “Nowhere” into a Brazilian samba celebration, and gives “Noiva” its syncopatic personality from the original performance.
Other than the great performances, the album contains two unexpected surprises - the first is a new performance of the song “Little Pinkas” which is hidden in the first record. In this song Caspi and Gronich recreate their first musical encounter with each other. Another surprise, for whomever didn’t see the shows, is the new song the two wrote for the new concert - “A Girl Left on the Beach”, which composition doesn’t fall short than its senior songs written by the duo thirty years ago. The performance and arrangement also contribute much to the song, having four separate parts written for it - three vocal parts and another for Michal Adler-Gronich’s harmonica, which even has an improvisation piece mid-song.