Matti Caspi Sings Sasha Argov / Mattityahu and Alexander (NMC 1990)

sasha1
sasha2
Matti Caspi Sings Sasha Argov

1. My Love Depends on Nothing Haim Heffer/Sasha Argov [Lyrics]

My Love Depends on Nothing
רק שטה לה בתוך זרמי אויר
כמו חסידה גבוהה וארוכת צואר
אשר נודדת בין הסתיו והאביב.

אולי לכן את קריאותי אינך שומעת
אולי לכן תהיי כמו לילה שעבר
ומה היה ומי יהיה אינך יודעת
אבל האהבה שלי אינה תלויה בדבר

My Love Depends on Nothing
רק שטה לה בתוך זרמי אויר
כמו חסידה גבוהה וארוכת צואר
אשר נודדת בין הסתיו והאביב.

על פני המים פזורות שערותיה
ועקבותיה שבחול אבדו מכבר
ומה היה ומי יהיה אני תמהה
אבל האהבה שלי אינה תלויה בדבר.

וגם לא בך, כל כך קרובה, רחוקה וממולי
המנסה להיות בבוקר המזכיר את אתמולי
לא במילים, לא במילים, לא במילים.

2. "When There's Light at your Window" Amos Etinger/Sasha Argov [Lyrics]

כשאור דולק בחלונך אני שומע
איך מכתבייך נכתבים שם בוודאי
כשאור דולק בחלונך אני יודע
כי ביניהם לבטח יש מכתב אלי

הן יש לך שם דברים רבים לומר לי בלבך
כשאור דולק דולק בחלונך

כשאור דולק בחלונך אני שומע
את השירים הנדלקים באור לילי
כשאור דולק בחלונך אני יודע
כי יש גם שיר אחד לבטח בשבילי

הן יש לך שם דברים רבים לומר לי בלבך
כשאור דולק דולק בחלונך

כשאור דולק בחלונך אני יודע
הרי אלי פתאום תופיעי מן השחור
כשאור דולק בחלונך אני שומע
אמרי מדוע זה כבה פתאום האור?

ומה סימן הוא זה אמרי אמרי לאהובך
כשאור דולק דולק בחלונך

3. A Vacation in Red Amos Etinger/Sasha Argov [Lyrics]

והבוקר זימן לכיכר ההומה
חייל של שדה בכומתה אדומה
וקרא לחייל עבור
ושטח לפניו את העיר בשאונה
את פועל הפרבר בחולצה אדומה
וגם שלט של ניאון הודיע היום
בקולנוע יוצג הבלון האדום
וקראו לחייל לעברם
והושיט את ידו לקראתם

רק עמוד-אין-כניסה אדום
ואור ירוק של רמזור
צחקו לחייל בתום
ואמרו לחייל: עבור

והערב זימן לכיכר ההומה
חייל של שדה בכומתה אדומה
וקרא לחייל עבור
נערות בשמלות אדומות לו קרצו
בשפתיים ורודות לו חיוך העלו
וזקנה בבלואים שהגיעה הלום
הושיטה לו פרח עם ריח אדום
וקראו לחייל לעברם
והושיט את ידו לקראתם

רק עמוד-אין-כניסה אדום
ואור ירוק של רמזור
צחקו לחייל בתום
ואמרו לחייל: עבור

והלילה זימן לכיכר ההומה
חייל של שדה בכומתה אדומה
וקרא לחייל עבור
ורמזור של דרכים שם המשיך עוד לדלוק
אך אורו האדום השתנה לירוק
אל העיר הגדולה אז העיף הוא מבט
היא הזכירה לו פס של חופשה מקומט
עם קולו של הרחוב שנדם
מן העיר החייל נעלם

רק עמוד-אין-כניסה אדום
ואור ירוק של רמזור
צחקו לחייל בתום
ואמרו לחייל: עבור

4. Lullaby Nathan Alterman/Sasha Argov [Lyrics]

היכל ועיר נדמו פתע
ונשתתקו שוקי פרס
ורק אי שמה קלרינטה
וקול כינור וקןנטרבס
מלחשים אל תתלבטה
ושקט שקט הס
אומנם רדפנו הבלים
אבל הנה הראש הרכנו
אם כתר הןא נושא או דלי
אין שום הבדל בסוף יישן הוא
והיי לי לו והיי לו לי
והיי לי לנו לכולנו
נום תפוח נומה עץ
נומה מלך נומה לץ
נומו נהרות וחוף
נומו חצוצרות ותוף
אולי בכל זאת רבע עוף
לא לא סוף

כל רוגז וחמות וטורח
ותאוות וחרוק שן
עברו חלפו כעוברי אורח
שיעברו אני ישן
גם שאלות לשאול אין צורך
ואין תועלת אין
רוב נגינות יש וצלילים
אך שיר הערש שידענו
ושנחבא אל הכלים
רק הוא בסוף נשאר אתנו
נשאר ושר הניחו לי
הניחו לנו לכולנו
נומי דרך בא הקץ
נומה מלך בא הלץ
נומו רוח ומפרש
הירדמו תולדות פרס
שייכבו את הפנס
כן כן הס

5. We are Not Dancers David Avidan/Sasha Argov [Lyrics]

כשאנחנו מופיעים
במסיבות ובנשפים,
לרוב איננו מצטרפים
אל הרוקדים, אלא צופים.
אנחנו מתיישבים בצד,
בודקים אותן אחת אחת,
ולבסוף זורקים משפט:
"רוצה לצאת מכאן מיד?"

כי אנחנו, אתם מבינים,
אנחנו לא רקדנים,
אנחנו טה-טה-טה-טם.

אם העניין היה נעים,
אולי פגישה שניה קובעים,
אבל ללא כל דיחויים
אותה הביתה מביאים.
הבילויים שמסביב
הם לפעמים עניין חביב,
אך איש כמונו מעדיף
קצת פרטיות בתל אביב.

כי אנחנו...

ואם אנחנו מוזמנים
להרצאות ודיונים,
תאטרונים, מוזאונים
או סתם ערבי תרבות קטנים,
הרי גם אז, הרי גם אז
עוד אין זה ערב מבוזבז
לגבר קל תנועה ועז
ולא לגמרי מרוכז.

כי אנחנו...

כשאנחנו נקראים
להתייצב למילואים,
לרוב איננו מתרכזים
בתפקידים הצבאיים.
בכל בסיס יש חיילות
בכמויות די מוגבלות,
ואם רוצים גם לבלות,
צריך בעניינים לשלוט.

כי אנחנו...

6. If You'd Like Haim Heffer/Sasha Argov [Lyrics]

אם תרצי תפוח זהב
פוח זהב
פוח זהב
בפרדס אשב עד הסתיו
עד שיבשיל פרותיו

אם פתאום תרצי לך לרקוד
צי לך לרקוד
צי לך לרקוד
על פסנתר התחלתי ללמוד
אם רק תרצי לחכות

אם תרצי שמלה לחגים
'לה לחגים (x2)
לך יהיו חיים משגעים
קני לך חנות אריגים

אם לרעננה תיסעי
ננה תיסעי
ננה תיסעי
מלפנים אסע עם ראי
כדי שיפה תכנסי

אם תרצי חימום בביתך
מום בביתך
מום בביתך
את העיר אצית בשבילך
ואל ביתי אביאך

7. "Song of the Harmonica" Nathan Alterman/Sasha Argov [Lyrics]

יש בתי יין וטברנות וקובות יש
בסן פרנציסקו, במרסל וסן מלו
נשים שחורות יש, צהובות יש, אדומות יש
וגם אפשר להתאהב בן, למה לא?
אבל אני על אף כל אלה, חי שמיים
אני קשור אל איזו תנובה מרופטת
ואם בוכה המפוחית על הברכיים,
ואם נמאסתי על עצמי - זה לא מיין.
זה רק בגלל איזו מריימה מזופתת

מה קרה לי השד יודע
לי עצמי הדבר לא ברור
זה הערב הזה המשגע
או הזמר הזה הארור.
מפוחית מפרשת ידיה
שרה שיר של שמחה וילל
מה קרה לי השד יודע
מה היה לי יודע האל.

אל תקלל, אמור פשוט שכבר נמאסתי
ומי בכלל מחזיק אותך פה, לא אני
אל תסתכל בי כמסכן, זרוק את המסטיק
אתה שיכור, זה כבר הלבן השמיני.
שכבר אראה אותך בחוץ, הרם רגליים
נשים שחורות יש, אדומות יש, בלונד פלטינה
תבחר אחת מכל סוג, אפילו שתיים
עכשיו גם לי דבר מה נוזל על הלחיים
מן העשן או מן הפלפל שבטחינה

מה קרה לי השד יוע...

באהבה זה משנה, תשמע ממני
אם זה נדבק, זה לא מרפה, זה כבר איתך
אתה יכול מדעתי להוציאני
אך לא תוכל להוציאני מדעתך
הלב אומר - חסל, נגמר, הכל שכוח
הכל עבר, אין אהבה ואין ספחת
אבל פתאום מאיזה צליל או איזו רוח
זה שוב מכה בך, אין שום דבר בטוח
ואז אומר אתה וכך אומר בפחד

מה קרה לי השד יודע...

מחר נלך ונתחתן, סוף לויכוח
חשוב היטב עד שתגיע לחופה
האהבה היא תוך תוכו של התפוח
אבל בנישואין לוקחים את הקלפיה
מן הקליפה הזאת אני אברח הימה
אמר - חסל, נגמר, היא תמה ונשלמה
ובספינה הנמה מול חופי פנמה
תראי תמונה לחברך: זו שמה מריימה
אצלי בלב היא כל הזמן החארמה.

מה קרה לי השד יודע...

8. My Love of the White Neck Yaakov Shabtai/Sasha Argov [Lyrics]

מעל שדות תלויה הלבנה
נלך לשם אהובתי נלך מחר
את כל הכוכבים אתן לך במתנה
אהובתי שלי לבנת צוואר

בכרם יש בשלים הענבים
נלך לשם אהובתי נלך מחר
אקטוף לך אשכולות טובים וצוננים
אהובתי שלי לבנת צוואר

הרחק מעל הים שחפים חגים
נלך לשם אהובתי נלך מחר
אכין לך מחרוזות צדפים ואלמוגים
My Love of the White Neck

כבר לובן הפריחה בפרדסים
נלך לשם אהובתי נלך מחר
לך בושם ההדר נוטף מן העצים
My Love of the White Neck

הלילה מכסה את ההרים
נלך לשם אהובתי נלך מחר
החושך יעטוף פנייך בשחורים
My Love of the White Neck

9. The Purple Dress Haim Heffer/Sasha Argov [Lyrics]

הבוקר יבוא
הבוקר יבוא
אנחנו לא נישן את כל הלילה לפניו
נשב ליד הכביש על שפת התעלה
נרכב על משאית ברוח הלילית
נראה את הגבעות מתעוררות באור סגול
ביתך יהיה צוחק וקיץ בחלון
כשאנחנו נצא ביחד

את תלבשי את השמלה הסגולה
ושתי עיניך מוצפות באור כהה
את תשלחי חיוך אל כל עובר ושב
וסיגלית פתאום תפרח בשערך
את תזמרי לך שיר שאת מיליו שכחת
את תצחקי פתאום ולא תדעי מדוע
כשאנחנו נצא ביחד

הבוקר יבוא
הבוקר יבוא
אנחנו לא נישן את כל הלילה לפניו
נרוץ את כל החוף נשתה את כל העיר
נשיר באוטובוס שירים משוגעים
נשב מאה שעות על הגדר שמול ביתך
וככה זה יחזור וכך יהיה תמיד
כך יהיה כשנצא ביחד

10. The Sailing Song Leah Goldberg/Sasha Argov [Lyrics]

כל זה היה, היה היה
לפני הרבה שנים:
בים הפליגה אניה
ולה שלושה תרנים.

שלשה תרנים לאניה
ומפרשי זהב,
ועל סיפון האניה
טוס יפה זנב.

ומלחים ודייגים
במעגל גדול -
ממזמוריו מתמוגגים
שרים אותם בקול.

ודגי זהב - יפה סנפיר
מן המצולה עולים
לשמוע אגדה ושיר
על נדנדת גלים.

וכך שרים המלחים:
"גדול הוא העולם,
יש בו פרחים, יש בו חוחים,
יש יבשה וים.

יש בו גלים, יש בו חופים,
יש שקט, גם סופה,
אך מאלפי דברים יפים ההפלגה יפה.

כי בה חדוות המרחקים
ורוח מרחביה,
ובין ימים ובין שחקים
תשוט האניה.

ואם רוחות אורבים לך
בדרך הקשה,
צפויים ימים טובים לך
ואפתעות פגישה.

זה שיר מזמור להפלגה
בלילה בהיר כוכב,
הקשב תקשיב לו הדגה
יקשיב לו המרחב."
כל זה היה, היה היה
לפני הרבה שנים -
בים הפליגה אניה
ולה שלושה תרנים.


Mattityahu and Alexander

11. Until Ehud Manor/Sasha Argov [Lyrics]

עד שיימצא מקום אחד לשנינו
לא אשקוט ואף לרגע לא אנוח.
עד שייעלמו העננים ביננו
לא אפנה לשום רוח.

עד שיידלק כוכב ראשון עלינו
לא ארפה עד שלבי ירגיש בטוח.
עד שהפרחים יאירו את עינינו,
עד אשר יבוא היום.

את וודאי שוב מחייכת
וחושבת שאני תמים.
אולי, אבל אינך הולכת
את נשארת, את מולכת
לתמיד.

עד שהעורבים יניחו לשדותינו
לא אישן, אשב ליד חלון פתוח.
עד שהיונה תשוב אל גג ביתנו,
עד אשר יבוא היום.

את וודאי שוב מחייכת...

עד שיימצא מקום אחד לשנינו
לא אשקוט ואף לרגע לא אנוח.
עד שייעלמו העננים ביננו
עד אשר יבוא היום.

12. Words Nathan Yonathan/Sasha Argov [Lyrics]

קח את כל אשר תיקח
יישארו אצלי
עוד כמה גחלים קטנות באח
וקצת עלים קלים בסבך ו...

קח את כל אשר תיקח
יישארו אצלי
עוד כמה גחלים קטנות באח
וקצת עלים קלים בתוך הסבך
וכמה מילים טובות שלא אשכח
והגלים שלי בחול הרך.

לך אל כל אשר תלך
ומישהו יגיד
בלחש אל האופק הדועך
מילה שלא ידענו פעם איך
לומר אותה, פשוט שתחייך
אל הנשאר וגם אל ההולך.

לו ידענו שנינו אז כמו עכשיו
איך שפל וגיאות, אביב וסתיו
איך ים לחוף שלו הולך ושב, ושב.

שוב אם רק תוכל לשוב
ולא חשוב אם אור
של קיץ הוא או יום אחד גשום
האורנים שלנו ילחשו:
קצת מאוחר עכשיו, אולי חשוך
אבל תשוב אם רק תוכל לשוב.

13. Waiting Until Summer Kobie Loriah/Sasha Argov [Lyrics]

עוד עלה צהוב אשר נושר אל השלכת
עוד ניגון עצוב אשר מבין שאת הולכת
אילו ידעתי על מה שויתרתי,
הייתי שותק ונוסע,
מחכה עד הקיץ.

מישהו אמר לי את כל מה שאת יודעת
מישהו סיפר לי ששמע שאת נוסעת
אילו הבנתי במה שחטאתי,
אז הייתי סולח או שוכח.

אילו דרכים בהם לא ניסיתי לבוא אלייך
וגם איזה מרבד לא נפרש למרגלותייך
איזה מילה שלא נאמרה ועוד אומר עלייך
מהו החטא עליו אני מכפר, יומם וליל
ממלא את כל מנגינותייך במילים.

עוד עלה צהוב אשר נושר אל השלכת
עוד ניגון עצוב אשר מבין שאת הולכת
אילו ידעתי על מה שויתרתי,
הייתי שותק ונוסע,
מחכה עד הקיץ.

14. I'm Tired Amos Etinger/Sasha Argov [Lyrics]

עייפתי מללכת בדרכים,
שבעתי מלילות שכר
עייפתי מאלפי החיוכים
אשר שולח כל מכר.
אך לדבר אחד עדיין מוכן אני כתמול,
לשמוע קול גיטרות מזמרות, וזה הכל.

לכל מיתר
יש צליל מוכר
וכל מיתר
לפתע שר
כשהגיטרה מפעמת בלבה
אז טוב לי ככה סתם ללא סיבה.

עייפתי מן הים והגלים
מים סוער, מגל נורא
עייפתי משדות של שיבולים,
נעות ברוח הקרירה.
אך לדבר אחד עדיין מוכן אני כתמול
לשמוע קול גיטרות מזמרות וזה הכל.

לכל מיתר...

עייפתי מלשאול תמיד אחר,
"נו, מה נשמע?" כך בחיבה,
אבל עייפתי עוד הרבה יותר
שוב לקבל על כך תשובה.
אך לדבר אחד עדיין מוכן אני כתמול
לשמוע קול גיטרות מזמרות וזה הכל.

15. Guard Song Nathan Alterman/Sasha Argov [Lyrics]

שמרי נפשך כוחך שמרי שמרי נפשך
שמרי חייך בינתך שמרי חייך
מקיר נופל מגג נדלק מצל חשך
מאבן קלע מסכין מציפורניים
שמרי נפשך מן השורף מן החותך
מן הסמוך כמו עפר וכמו שמיים
מן הדומם מן המחכה מן המושך
והממית כמי באר ואש כיריים
נפשך שמרי ובינתך שיער ראשך
עורך שמרי שמרי נפשך שמרי חייך

זה ערב קיץ לכאורה זה לכאורה
רק ערב קיץ טוב ידוע וישן
שבא לחסד ולרחמים, לא למורא
ולא לרחש חשדות ודבר אשם
שבא עם ריח תבשילים ועם מנורה
אשר תאיר עד אם ננוח ונישן
אשר תאיר עד אם ננוח ונישן
רק ערב קיץ חם וטוב הוא לכאורה
רק ערב קיץ חם שבא למורא

הנה הרוח יד שולחת ובלי רחש
פתאום חלון לאט נפתח בחשכה
אמרי מדוע את צוחקת כמו פחד
אמרי מדוע את קופאת כמו שמחה
אמרי מדוע העולם כה זר עדיין
ואש ומים מביטים בו מכל צד
אמרי מדוע בו מפרפרים חייך
כמו ציפור מבוהלה בתוך כף יד
אמרי מדוע את מעוף ורעד רב
כמו ציפור בחדר בחפשה אשנב

שמרי נפשך העייפה שמרי נפשך
שמרי חייך בינתך שמרי חייך
שיער ראשך עורך שמרי שמרי יופייך
שמרי לבך הטוב אמציהו בידייך

16. Beyond the Blue Rachel Shapira/Sasha Argov [Lyrics]

על אם הדרכים, רחוק מן הבית
כמעט בקצווי מערב
הדס ויסמין, ענפי עץ הזית
נדמים כחזיון שרב.

על אם הדרכים צינה מתגברת
גופי מתגונן מן הקור
העוד תרחף על פי הכותרת
צופית ארוכת מקור

מעבר לתכלת, מעבר לזוהר
ימים ארוכים ארוכים
האם את הארץ יפת התואר
עוטפים ערפילים דקים.

מעבר לים רכבת צופרת
הדרך מפרעת כמו חוב
האם השקיעה עודה מחזרת
אחר רצועת החוף

ספרי לי ספרי, דבר אל תחסירי
הבאו אורחים לחגים
האם הבנות יצאו כבר העירה
עוטות צעיפים סרוגים

מעבר לתכלת, מעבר לזוהר,
ימים ארוכים ארוכים
האם את הארץ יפת התואר
עוטפים ערפילים דקים.

מעבר לים הנפש תוססת
המתיני לי עד שאשוב
אשתול בשבילך ליד המרפסת
לימון בחברת חרוב.

17. You and Me Kobie Loriah/Sasha Argov [Lyrics]

,ינאו תא
איך להגיד את זה?
את ואני,
טוב להגיד את זה!
You and Me
את, ואני אוהב אותך

בין המילים
את מבינה אותי
בין הצללים
את משתנה אתי
את ואני על יד
את, ואני אוהבת אותך.

יד ביד ביד
וכבר מתחולל נס
ואת בעולם כאן
כי אט לאט לאט
לב תכף נמס
דווקא בי בחרת
להיות אתי,
אשתי.

You and Me
טוב להרגיש את זה,
את ואני,
אין להכחיש את זה.
כל השנים
את, ואני אוהב אותך.

You and Me
איך להגיד את זה?
את זה אני,
איך להסביר את זה.
את ואני על יד
את, ואני אוהב אותך.

18. So it Was Tirza Atar/Sasha Argov [Lyrics]

כן היו, כן היו הדברים מעולם
כן היו
היו בני אדם,
של ימי בראשית
היו - ועודם.

היו בכנרת, היו במדבר
ועודם גם בקרן סמטה של פרבר
ועודם בגבולות עשנים ורחוקים
גם בהם יסופר וידובר
גם עליהם עוד יושר.

כן היו, כן היו הדברים מעולם...

דברים ששכחנו והם צוללים
ילדים במחבוא, נערים זוחלים,
גדרות תיל עוטפות שכחה וצללים
רק בעומק הלב עוד נותרו
עוז הנפש
ועוד משהו.

כן היו, כן היו הדברים מעולם...

והיו שהלכו ולא שבו
כשיר וכתפילה
לא ילכו בשבילייך, רק ישוטו עלייך
עם רוח סוף הקיץ הקלה
עם גשמי היורה
ותקיעת השופר
ודמעת הזורעים הגדולה.

19. Confession Alexander Pen/Sasha Argov [Lyrics]

מעילי הפשוט ופנס על הגשר
ליל הסתיו ושפתיי הלחות מני גשם
כך ראיתי אותך ראשונה התזכור
והיה לי ברור כמו שתיים ושתיים
כי אהיה בשבילך כמו לחם ומים
וכאל לחם ומים אלי תחזור
בעוניינו המר בעבו? אותך זעם
גם למוות אתה קיללתני לא פעם
וכתפי הקרות רעדו משמחה
כי היה לי ברור כמו שתיים ושתיים
שיובילו אותך בגללי בנחושתיים
וגם אז לבבי לא יסור מעמך

כן היה זה לא טוב היה רע לתפארת
אבל זכור איך נפגשנו בליל מלילות
אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת
רק אותה אהבה ענייה וסוררת
באותו מעילון ואותו ציץ הורד
באותה השמלה הפשוטה משמלות
אם יהיה זה שנית לא יהיה זה אחרת
יהיה כך כך יהיה אות באות

וקינאתי לך ובחושך ארבתי
ושנאתי לך ועד דמע אהבתי
וביתנו שומם מחיוך ומצחוק
ובשובך אל הבית מרוד כמו כלב
עלבונות של זרים בי נקמת פי אלף
ואדע כי חשבת עלי מרחוק
ובלילה ההוא עת היטחת בדלת
והלכת לעד ואני נושאת ילד
רק חשך אור עיניי אך ליבי לא נשבר
כי היה לי ברור כמו שתיים ושתיים
שתשוב עוד אלי ותיפול על ברכיים
ואני בפניך אביט ואומר

כן היה זה לא טוב היה רע לתפארת
אבל זכור איך נפגשנו בליל מלילות
אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת
רק אותה אהבה ענייה וסוררת
באותו מעילון ואותו ציץ הורד
באותה השמלה הפשוטה משמלות
אם יהיה זה שנית אל יהיה זה אחרת
יהיה כך כך יהיה אות באות

20. Last Love Haim Heffer/Sasha Argov [Lyrics]

ולך אתן במתנה
אהבתי האחרונה
ואגל טל על שושנה
כי זה כל מה שיש לי
ואין יותר

ואת כמו רוח מדברית
תלכי ולאן את לא תאמרי
מילים של חסד תדברי
ובעיניי תביטי
כמו מבאר

באהבה
יש, כך אמרנו,
גם תקווה
וגם ימי מחר
באהבה
איך להרגיש מיהרנו
כלום לך לא השארנו
שום דבר...

במשחקי הנדנדות
וסיפורי האגדות
היית נשים וילדות
היית כולן ביחד
אישה אחת
אני נשארתי לידך
אצבעותי בתוך ידך
והזרות במבטך
והר גדול של פחד
גולש לאט...

באהבה...

אמרת לי בוא כבר בן אדם
אמרת לשנינו העולם
אמרת נשתה את כל הים
אך אישוניי עינייך
הסגירו לי
כי בסופה של הפגישה
נהיה רק גבר ואישה
וגל קוצף ולחישה
וים רחב של מים
בין הוא והיא

באהבה...

21. The Love That's with Me Kobie Loriah/Sasha Argov [Lyrics]

לו יכולתי לצייר אותה
לספר או לפסל אותה
אז הייתם גם אתם יודעים

לא אוכל כלל להסביר אותה
אך אוכל, אולי, לשיר אותה
את האהבה אשר איתי

כמו באגדות של הילדות, שם תמיד הסוף הוא טוב,
כמו חופי הפרא והפלא - שחיים בלי סוף
משהו נוגע ומרגיע
מין תחושה שהנה זה מגיע
אלה בנוסף לעוד דברים

לו יכלתי לצלם אותה
לו ראיתם גם אתם אותה
אז הייתם גם אתם יודעים

לא אוכל כלל להסביר אותה
אך אוכל, אולי, לשיר אותה
את האהבה אשר איתי.

22. They are in This Song Yaakov Loriah/Sasha Argov [Lyrics]

המגדים אשר בטנא
אין יפים מאלה
וימים אשר כאלה
הם כולם בזמר הזה

והבת אשר רוקדת
אם אין היא לי מי לי
ואשר נפשי שלי יוצאת רק אליה
הם כולם בזמר הזה

יום של חג הוא יום משגע
השמלה אשר מעליה
והתכלת בעיניה
They are in This Song

ושריקת הנחליאלי
וכל מה ששם מחכה לי
וכל מה שזה עושה לי
They are in This Song

הזהב אשר בגורן
הירוק בדשא
והריח שבאורן
הם גם כן בזמר הזה

והסומק בלחייה
ומעט אחרי זה
ודברים אשר קשורים אליי ואליה
הם כולם בזמר הזה

23. Evening Kobie Loriah/Sasha Argov [Lyrics]

ערב כבר ירד על כל מה שעוד לא עשינו.
לילה כבר ירד על כל מה שלא ניסינו.
הרי עוד לא למדנו להחזיר את הגלגל
כמו את הגל הימה.

שקט כבר ירד על כל מה שעוד לא הבנו.
חושך כבר ירד על כל מה שעוד לא ידענו.
בטח עוד מעט נשכח
את כל מה שהיום הזה לקח.

ילד, הוא לומד ללכת צעד צעד,
אני, נעשה את זה כבר מחר.
אך גם מחר אמרנו זאת
איך זה שלא שמרנו זאת.
ואז תרד השמש, ונאמר כמו אמש:

אלם כבר ירד על כל מה שעוד לא כתבנו.
עצב כבר ירד על כל מה שעוד לא אהבנו.
הרי עוד לא למדנו לעצור את השעון
כמו את הים אחרוה.

ערב כבר ירד על כל מה שעוד לא עשינו.
לילה כבר ירד על כל מה שלא ניסינו.
בטח עוד מעט נשכח
את כל מה שהיום הזה לקח.

sashatxt

35 years to the release of the album “Matti Caspi Sings Sasha Argov”

Two hours with Matti Caspi and Noa Argov at the Galatz studio. Broadcasted in April 2017.
שודר באפריל 2017

Sasha Argov’s (RIP) undisputed status as one of the senior composers of popular music in Israel, was enhanced in the 80’s thanks to his collaboration with Caspi. Argov’s compositions, which are defined by much lyricalness and endless sensitivity towards the written word, were suited perfectly to Matti’s abilities as a musical arranger and performer. Similarly, the connection between Matti and Argov was in many ways the most natural connection for Caspi as an artist. The likeness between the rich musical world of the two has insured that when they joined forces to create the two albums, the result was the peak of both their careers.

The first album was released in 1982 and the other came out two years later, after the huge success of the first one. Both albums were released as one double album a few years later.

The similarity between Argov’s work and Matti’s isn’t coincidental: they were both educated in classical music and their genre reflects more than once the influence of masterpieces of classical composers from the romantic era like Chopin, Rachmaninov, and others. Matti mentioned: “I think I was lucky to learn classical music. The classic harmonies are what guides me”. Other than classical influences, it was Argov’s music that much affected Caspi as a composer: “Argov has affected me a lot. I’ve always dreamed of making a record with his music and I’ve realized that dream twice, with two albums. I’ve had the honor of performing with him on stage, where he played the piano, and that is an experience I’ll never forget”. Shasha Argov has mentioned more than once that Matti Caspi is the best performer of his songs.

The songs chosen for the albums represent some of the highlight moments of Argov’s work. The strong closeness between the two artists and the extreme emotional power of the songs, make Caspi’s performances sound like they’re his own compositions. One example out of many, is Caspi’s performance of the song “Confession” (lyrics by Alexander Pen).

A song written especially by Argov to commemorate his collaboration with Caspi, is the song opening the first album: “My Love Depends on Nothing”. In this song Caspi has chosen to create an unexpected union between Argov’s unique genre and Brazilian music, and the marvelous result indicates the strong compatibility of the two artists.

A tour of the two accompanied the release of the first album. During that tour they both played grand pianos. Caspi sang the songs accompanied by Argov, who contributed his voice to the meaningful line “Still, maybe a quarter chicken” (from “Lullaby”, originally performed in the musical by Alterman “King Solomon and Solomy the Shoemaker”). Regarding the joint concerts, Caspi mentioned: “Working with Sasha Argov was a wonderful experience. Despite his advanced age, he was a boy, except he was just born a long time ago, a man who loved life’s lightness, and who seasoned everything he said with humor. The time we spent rehearsing at his house was the secondary part. The main part was all the delicious sandwiches he made me, and the jokes we would tell each other. The combination between us was performed on stage, where I had the honor of being accompanied by him playing the piano”.

With Argov’s passing in 1995, Caspi announced in interviews that he’s intending to release another album with Argov’s songs, and we should all hope so. In the meantime, in 2005 Caspi went on another tour with Sasha Argov’s songs, including songs which were not performed in the albums mentioned above, where accompanying him at the piano is Argov’s daughter in law, Gabby.


Matti Caspi recalls his first meeting with Sasha Argov

(an interview by Ben Shalev, “Haaretz” February 16th, 2011)

It started with a pickle pastrami sandwich, and developed into two albums and an ongoing musical love affair. Matti Caspi tells us about Argov and the rest of the basic food groups of his music.

A few years ago, at a show where Matti sang some of Argov’s songs, he told me about the first time he heard the song “Dreamers After the Sun”. The year was probably 1977, the hour was around 2 am, and Caspi was lying in bed, having trouble sleeping, and listened to the radio. When “The Suburbs” started to sing Argov and Yoram Teharlev’s song, Caspi felt envious about the composer and the singers. “They have won such a great gift, and I felt I wanted to share it too” he says.

With a melody that jumps in irrational spaces and still sounds so naturally and happy, “Dreamers After the Sun” is indeed one of Argov’s most wonderful songs. But it wasn’t only the melody that captured 28 year old Caspi, who at that time has written many similarly attributed songs. “the musical arrangement of the song was beautiful and so simple” he recalls, “only a pair of guitars and some light touches of the accordion, that’s all. Maybe the hour also had its impact. 2 am. Total silence outside. All of these things made me fall in love with the song and want to sing it”.

Four years later Caspi realized his dream of performing the songs of who he calles “His Musicallity”. “I dared and asked where Sasha lived” Caspi told last week, “And I just went up to his apartment - it was on the fifth floor without an elevator - and I knocked on the door. He opened the door and I stood silent. As I began to speak I stuttered. Without considering the stutter, what I tried to say was: Hello, I would very much like to record an album made entirely with your songs. He answered: Ok, invited me in, offered some material and we started working”.

The extreme nervousness Caspi felt towards Argov quickly disappeared “Because I saw in front of me a man with a sense of humor, a joy of life, and a big appetite, which is important”.

You mean creative appetite?

“No, I mean an appetite for food. Our meetings always started with a good sandwich with pastrami, pickles and mustard. Delicious. After we ate we told a few jokes and only then went to the piano to get some work done”.

“What guided me while working on the songs was to always stay true to the original harmonies” says Caspi, “Because Sasha is a classic that can’t be changed not even in one note. Nothing. It’s like someone doing an interpretation of a Beethoven piece while changing the notes. It’s just undoable”.

However, he adds, “There was one song I allowed myself to take into a different direction, ‘My Love Depends on Nothing’. I felt there was a tendency towards half bossa nova, half slow samba, and since this song was never performed, and Sasha himself told me he’d also thought about that direction, I allowed myself to change the original a little. But as for the rest, I vigorously kept all the harmonies and atmosphere”.

The two albums Caspi recorded with Argov’s songs (“Matti Caspi Sings Sasha Argov” and “Mattityahu and Alexander”) have given a new tenderness to the great composer. Did Caspi feel he was saving the songs from a minor position to which they were pushed? “It wasn’t that” he says. “It there was a salvation, it was only a salvation from mediocrity. Over the years I’ve heard here and there some performances of Argov’s songs that had terrible mistakes. Things that made me horrified and made me ask myself how were they allowed to be recorded that way”.

There were also some performances Matti wasn’t horrified by, but still he felt there was something wrong with them. “Without knowing the original, because I haven’t heard Sasha play the songs, I had a feeling the singers were performing them with mistakes” he says. “And indeed, when I met Sasha and he played them for me as they’re supposed to be, it turned out I wasn’t wrong. There were mistakes”.

“I think the only groups who sang Sasha’s song very well were ‘The Roosters’ and ‘The Wood Sorrels’. They have made a wonderful musical work, but also lacked something emotionally. Sasha’s lyricalness didn’t show. That’s why I had a sense of mission. I felt I had to present the songs accurately, both in a musical and an emotional way. So yes, it had a dimension of righting the wrong“.

In 2005, ten years after Argov’s death, Caspi returned to the songs and performed them on stage (“Exactly the way they were, because we can’t touch them”) where he was accompanied by Argov’s daughter in law, pianist Gabby Argov. Ever since the two have been performing together in this show every few months, and on the 26th of this month they will perform at the Reding Club 3 in Tel Aviv.

Why does Caspi feel the need to return to Argov’s songs? “Yearning” he says. “It never gets old. The music and the lyrics, which are written in a quality you won’t find today. This whole thing makes me yearn for it. I sit at the best place, right next to the piano, hear myself perfectly and enjoy. On the one hand I feel relieved because it’s not my music. On the other hand I feel an immense responsibility to be the best from beginning to end. Each song is a hurdle, and once I’ve passed it, I’m relieved because I did it to my contentment”.

The whole wide world

Argov was one of the most influencing musicians for Caspi, and speaking of which, this is a golden opportunity to ask Caspi about other musical basic food groups, about other artists who have affected him deeply, especially as a boy, and who have contributed to the forging of his unique voice. But before we get to them, let’s stay a little more with Argov and his exposure before Caspi.

“First time I heard Sasha? I was a boy, in the beginning of my teen years” remembers Caspi. “I think they were songs from ‘King Solomon and Solomy the Shoemaker’. Someone brought the record and played it on the kibbutz’s (Hannita) gramophone and I fell immediately in love. Up until then we would listen to all kinds of shepherd songs, songs with a startling ‘Ho’! and suddenly I heard fantastic harmonies and melodies with no boundaries, melodies that didn’t comply with any conventions. It was a musical shock to me, and I’ve fallen in love with Sasha’s music ever since”.

“It had a sense of relief” Caspi continues. “Imagine you’re always surrounded by people who don’t think like you, and that makes you feel a sort of frustration you try to repress. And then you suddenly meet a person who thinks just like you, and you’re so happy about it that all the repression breaks free and finds expression. That’s how I felt when I first heard Sasha’s music”.

Can Caspi point exactly at the musical aspects that affected him directly in Argov? “Not in the melodies” he says, “But indeed in the harmonies. With Sasha, the harmony isn’t summed up only by chords. Along them there’s also a bass movement and both together make the harmony perfect. Sasha has composed this way in a very fanatical way.

“The dynamics between the chords and the bass movement is very complex with Sasha’s music. If there’s a C chord, the bass doesn’t necessarily have to be C as well, it can be something else. Sasha loved delaying the bass. The harmonic movement was already solved and over, but the bass would linger on and meet the harmony only after a few bars. Sasha didn’t invent this trick. As a boy I’d heard this in classical music. But to hear it in songs too - that has opened a whole wide world for me, and ever since I see it as a simple and clear language, and I also have many songs where the bass has its own journey”.

So when Caspi first heard Argov, he’d already known classical music very well, and he says it’s undoubtedly the biggest influence on him. He tells about the teacher Raphael Dragan from the Nahariya conservatory, where Caspi would travel every week from the regional school at Gesher Haziv.

“He sensed my talent and knew what to teach me to play” says Caspi. “He taught me how to play five composers all at once: Beethoven, Mozart, Chopin, Bartok, and of course Bach. After I’d listened to them entirely, he took a notepad and just scribbled some notes without bars and metre. He said: ‘Arrange the metre and the bars any way you want, and write five different arrangements for the melody, in the style of each composer’.

“When I brought it to him a week later, he said ‘ok’ and continued teaching me as usual. But he was smart, because this way he has opened an entire world called harmonies and genres for me, and it stayed with me forever. Raphael Dragan, my first and only teacher”.

Something aesthetic

What did Caspi listen to in his forming years other than classical music? “As a boy I rigorously listened to a radio program called “From World Folk Songs” he tells. “It was broadcasted every late Saturday morning, and each time they played song of a different folk. I swallowed it with such thirst, and that’s also one of the greatest influences I’ve had. It was indeed from all over the world: songs from South America, the Andes Mountains, Eastern Europe, Russia, Bulgaria, Romania, Czechoslovakia, Indian and Japanese music, French Chanson. Music from every corner of the world, and everything spoke to me. This mixture, of uneven rhythms from the Balkan, alongside African and Brazilian rhythms - that’s one of the main things that have created my wide and versatile musical basis”.

Most of the Israeli musicians of Caspi’s generation were deeply influenced by the Beatles (both as a band and as a codename for the musical revolution of the 60’s). The music of Shalom Hanoch or Danny Sanderson - that was the Beatles meets Hana”chal Band. Caspi is a different story. “I think the Beatles didn’t affect me” he says. “I really loved them, but as an aesthetic. It didn’t leave its mark on me. I enjoyed the Beatles like you enjoy looking at the beach or eating a delicious meal. But after I swallow it’s no longer there”.

“That didn’t happen with classical music and world Folk music from India, Africa, South America and the far east. When I heard that music, it aroused an endless yearning in me. As if I know all those places and want to be there through music”.

“What about these”? says Caspi’s wife, Raquel who is sitting beside him. “Oh, That comes later” says Caspi. “I’ve had some singing instructors. Based on what I’ve heard from them, I’ve become a better singer today. Ella (Fitzgerald) was an amazing instructor, I tried applying the lightness in her singing, and also, I had two other instructors: Frank Sinatra and Bing Crosby. Such amazing singers. I still can’t get enough of Bing’s voice. It’s irritating how easily it comes to him. They told about him that he never learned how to sing his songs until reading them for the first time at the studio. He would arrive at the studio and simply start singing. An amazing effortlessness.

“Later over the years there were many bands and musicians I loved and appreciated, and that I learned from, but it wasn’t a real influence anymore” says Caspi. “What about Stevie Wonder”? asks Raquel. “Stevie of course, yes” corrects Caspi. “One of my best teachers. And in later years, Jobim. To this day, whenever I hear his music, while driving the car for example, it’s like the sun shines down on me after it’s been cloudy and chilly. Suddenly it comes out of the clouds and warms me up”.

“Each time I listen to it and am surprised all over again. How did he do it. What a genius. Jobim is a genius just like Sasha was. A genius with his arrangements, his sensitivity towards the lyrics. Even if you don’t understand Portuguese, you can almost understand what the song is about. Just like that”.

[original article]

Skip to content