ירדנה ארזי

מתי כספי עיבד והפיק מוסיקאלית את אלבומה של ירדנה ארזי "נשמה צוענית" (1987, למילים של אהוד מנור), וניגן בקלידים, גיטרה, מנדולינה, בס, תופים, כלי הקשה, קולות.

האלבום הפך לנמכר ביותר של ארזי. "הענקתי לזה נופך של טברנה", מספר מתי כספי. "אמרתי להם לשרוק ולצעוק ולרקוע ברגליים, ואת כל זה הכנסתי למה שנקרא 'הסאמפלר' הראשון". "הוא אמר לי 'תרגישי כאילו השעה שלוש לפנות בוקר ואת שיכורה'", מוסיפה ארזי.

אהוד מנור סיפר על האלבום:

"כאשר פנתה אלי ירדנה והציעה לי לכתוב את הנוסח העברי לשירים הצועניים, ידעתי ואמרתי שאין בתל אביב (לפחות) מוסיקאי מתאים יותר ממתי כספי לעיבודם והפקתם המוסיקלית של השירים. מוסיקה עממית (דרום אמריקנית, ספרדית, בלקנית, יהודית או צוענית) מצליחה תמיד לרגשו ולהלהיב אותו. אך מה שחשוב עוד יותר, הוא מוצא דרכים טבעיות לקרב אותה אל אוזניים ותחושות ישראליות, ואל נופים ים תיכוניים, תוך שמירה נאמנה על צביונה המקורי."

מתי כספי:

"כשהפקתי לירדנה ארזי את 'נשמה צוענית', אני זוכר איך היא ישבה באולפן. היא הייתה בהריון, לא נתתי לה אוזניות, אלא מוניטור שדרכו היא שמעה קצת פסנתר וטיפה קצב מהתופים, והיא נבהלה. היא לא הבינה למה. היא הייתה רגילה לשמוע את עצמה באוזניות עם כל התזמורת ותוספות של אפקטים בקולה. אמרתי לה: לפני שאת שרה באוזניות כמו שאת רגילה, תשירי פעם אחת ככה בשבילי, ואחר כך תשירי באוזניות ואז נשווה. היא לבד הודתה שהיא נשמעת פי כמה יותר גדולה ללא אוזניות. למעשה הסיבה היא שכאשר זמר שר באוזניות ומבקש לשמוע את כל התזמורת, הוא נהנה, הוא לא באמת עובד. כלומר, אתה מקבל 40% ממנו ואז הוא מזיע מכמות הטייקים שהוא עושה כי זה לא נשמע טוב, הוא לא מודע לעובדה שהאוזן שלו נמצאת בקונטרול והוא לא מרוכז בשירה. ואני בודדתי אותה מהכל, והיא הייתה צריכה לתת את כל כולה".

⇐ 25 לנשמה צוענית: ירדנה ארזי ונבחרת החלומות (Ynet 2012)

 

בשנת 2000 הקליטה ארזי עם כספי לאלבום הדואטים של מתי כספי את השיר "לא דיברנו עוד על אהבה".

דילוג לתוכן