דני רובס

מתי כספי עיבד והפיק את אלבום הבכורה של דני רובס, "מסגרות" (1983), וניגן בפסנתר חשמלי, קלוינט, מפוחית, סינטי, בס, פרופט5, תופים וכלי הקשה.

על עטיפת האלבום מודה רובס לכספי על שעשה הכל במקצועיות ובאהבה וידע גם להיות חבר.

על השיר "אני בא הביתה מהלילה" אמר רובס: "אני זוכר מעט רגעים כל כך מאושרים כמו הרגע בו מתי כספי החמיא לשיר הזה".

מתי כספי:

"כשהפקתי לדני רובס את 'פנים ושמות', הייתה שם מוזיקה מאוד נעימה, בן אדם מאוד סימפטי ואינטיליגנט, אבל אז הוא עוד לא היה זמר טוב, כזה שניתן היה להגיד שיש לו את הבייגלה מעל הראש. אמרתי לעצמי שאני הולך למשוך ממנו פוקוס, על מנת שהמאזים ישמע גם דברים אחרים ולא לגמרי אותו למרות שהוא בפרונט. כתבתי לו עיבודים מאוד מאוד רחבים להרבה מאוד כלים. השתמשתי אז בשתי מערכות תופים, באמת אני ניגנתי ובשנייה היה מתופף נוסף, והוספתי המון כלי הקשה ופסנתר אקוסטי וחשמלי. העיבוד עטף את האלבום כל כך יפה... כשאתה מקשיב לשיר כמו 'אני בא הביתה מהלילה' גם דברים אחרים מושכים את תשומת ליבך ואתה לא מרוכז בבוסר של השירה שלו. היום הוא כמובן שר הרבה יותר טוב".

בחלק מהופעותיו נוהג רובס לספר את הסיפור המרגש הבא אודות מפגשו הראשון עם מתי כספי:

"לפני שמונה שנים עבדתי בתור מלווה של אריק סיני בכל רחבי הארץ בהופעות, אני תקופה ארוכה ליוויתי הרבה מאוד זמרים, הייתי נער ליווי תקופה של כמה שנים, ליוויתי את שלמה ארצי, ליוויתי את נורית גלרון, ליוויתי את אריק סיני, ליוויתי את יעל לוי, ליוויתי את אושיק לוי, את דוד לוי, ליוויתי שיירות בתקופת המנדט, לירושלים, כן, מלווה ידוע הייתי.
בתקופת העבודה עם אריק, אריק היה זמר מאוד פופולארי והיו לו להיטים גדולים, הוא עבד אז על חומר לתקליט חדש שנקרא "צל כבד" ובמסגרת החומר שהוא שמע לתקליט הוא שמע שיר אחד שלי שנקרא "מעמיד פנים" והחליט שהוא אוהב את השיר ורוצה את השיר לתקליט. הוא אמר לי שאני צריך לבוא למחרת בבוקר אליו הביתה, ושם המנהל המוסיקלי של התקליט ישמע את השיר ויחליט אם השיר באמת ראוי להכנס לתקליט או לא ראוי.
אז זה נשמע פשוט ולא מסובך אבל היתה בעיה אחת קטנה בעניין הזה, שהמנהל המוסיקלי של התקליט היה מתי כספי.
עכשיו אני לא יודע אם אתם יודעים אבל בשבילי בתור אחד שרק התחיל לנגן גיטרה ולכתוב את השירים הראשונים בחיים שלו, מתי היה אלוהים, מתי היה דמות מיתולוגית בלתי מושגת, הוא היה אלוהים, באמת, לפחות סגן ראשון של אלוהים, סגנית נערת המים, משהו, איזשהוא תואר, באמת, משהו שאי אפשר להגיע אליו.
טוב אחרי לילה ללא שינה התייצבתי למחרת בשש וחצי בבוקר מתחת לבית של אריק לבוש במיטב בגדי, ג'ינס וטי-שירט, מצוחצח, נקי, מגולח (קהל: היה לך זקן..) נכון, סליחה, אתם צודקים, לא מגולח, היה לי אז זקן שחור גדול באותה תקופה, הייתי גבוה, בלונדיני, עיניים כחולות, איזו תקופה...
טוב אני עומד מתחת לבית של אריק, מחכה שאלוהים יגיע.. חמישה לתשע אלוהים הגיע במכנסיים קצרים ונעלי אצבע, עולה למעלה, אני חמש דקות נתתי לעצמי להרגע, ואחר כך עליתי אחריו.
מתי ישב על ספה, ומולו היתה כורסה ריקה, אני שקלתי כמה שניות אם להשתחוות או לא, בסוף העדפתי להשאיר את זה על לבל אנושי רגיל, התיישבתי בכורסה מולו והסתכלנו אחד על השני כעשר שניות.
ואז מתי אמר: אתה רוצה לנגן את השיר?
אמרתי: כן..
(מנגן) "יושבים שעות..." ניגנתי את השיר "מעמיד פנים" מהתחלה עד הסוף וכל הזמן אני חושב: יאללה, בשביל מה אני צריך את הדבר הזה, יו, איזה פחד... מתי לא הזיז שריר בפנים, הוא מאוד הקשיב, אני ראיתי שהוא מאוד מקשיב אבל הוא לא הזיז שריר בפנים, ונגמר השיר ועוד פעם היו עשר שניות של מבוכה, ואז הוא אמר: "אתה רוצה לנגן את השיר עוד פעם?"
(מנגן) "יושבים שעות..." אני מנגן את השיר עוד פעם מהתחלה ואני אומר, טוב, אני כבר ישר אקפוץ מהקומה החמישית, בשביל מה אני צריך את כל המבחן הזה.. ואז נגמר השיר ומתי לאט לאט מפנה את הראש אלי ואז הוא פתאום מסתכל לי ישר בעיניים ואומר בפרץ רגשות אדיר, בלהט יצרים עצום, אומר לי (רובס בטון של קברן): "זה שיר יפה מאוד".
קשה לתאר איזו מחמאה גדולה זאת.. זו הייתה מחמאה עצומה, זו אולי המחמאה הכי גדולה שקיבלתי בחיים אי פעם.
ואז, טוב לא יכולתי להראות את זה כמובן, אז אמרתי שלום מנומס, ורק אחרי שסגרתי אחרי את הדלת התחלתי לקפצץ במדרגות..."

דני רובס היה בין המשתתפים באלבומו של כספי "שירים במיץ עגבניות".

ב-2016 החלו כספי ורובס לעבוד יחד על אלבום חדש של כספי, כאשר רובס כותב את המילים. השיר הראשון שיצא מתוך אלבום זה הוא "אין אף אחת כמוה".

אין אף אחת כמוה דני רובס / מתי כספי
דילוג לתוכן