מאיר בנאי

מתי כספי עיבד והפיק מוסיקאלית את אלבומו של מאיר בנאי "גשם" (1987), וניגן בקלידים ובכלי הקשה.

האלבום נחשב לאחד מהאלבומים החשובים והמרתקים של אותה התקופה, הגיע למעמד אלבום זהב וזכה להצלחה ענקית.

 

מאיר בנאי הלך לעולמו ב-12.1.17.

 

מתי כספי:

"אני לא ידעתי שהוא חולה, לכן אני בהלם.

הוא היה איש צנוע, נעים הליכות, בעל חוש הומור, חד, פשוט איש טוב. מאוד צנוע, לא חיפש את התהילה ואת הניראות. הוא חי לו בשקט ורק יצר והקליט, והיה זמר ייחודי לחלוטין.

אני זוכר שהוזמנתי להופעה ב'חמאם' של חבורה ששרה משיריו של נחום היימן, בינהם היה מאיר בנאי, ממש בתחילת דרכו. שמעתי מישהו ששר באופן מיוחד ויוצא דופן, ומאותו רגע פשוט עקבתי אחריו. הגעתי אחר כך לעוד הופעה שלו בליווי אותו יאיר מיכאל, הגיטריסט שאיתו אני עובד כבר הרבה שנים, שליווה גם אותו, ומאז התידדנו. הוא ביקש ממני להפיק לו את התקליט שאחר כך הפך לפריצת דרך מבחינתו, 'גשם'.

הוא היה זמר ששר פרא, כמו חיית בר, פרא אדם במובן החיובי. מאיר היה שר באופן שאף אחד אחר לא יכל לשיר, בעוצמה פנימית אדירה וקול מיוחד מאוד. הוא היה בר בתוך העולם המלאכותי הזה - זה מה שייחד אותו. הוא לא שר באופן מלאכותי ולא התחנחן או התייפייף בקולו. הוא פשוט אמר את האמירה שלו בצורה הכי ישירה ובוטה ויפה.

הוא שר בארבע שעות את כל התקליט, לעומת זמרים אחרים שעבדתי איתם, וכשהוצאתי מהם את המיטב זה היה אחרי יום עבודה שלם על שיר אחד, ולפעמים יומיים ושלושה. אצלו הוא פשוט שר פרא. שר בטייק אחד את מה שיכול היה לשיר גם בטייק עשירי. לא היה כל הבדל, זה לא שינה, וזה היה מושלם מבחינתי כמפיק. אני ישבתי בצד באותן ארבע שעות ונהניתי, הייתי מוקסם וידעתי שלא צריך לגעת. רוב העבודה שלי הייתה להקליט את הליווי ואחר כך לערוך את המיקסים, אבל לא היה צורך אפילו לפקח על שום שיר כיוון שהוא שר אותו פעם אחת ובזה נגמר הסיפור וזה היה מושלם. לא היה צורך לעבוד על אינטרפרטציה, נקיון, גישה. לא היה צריך לקשט או להסתיר. כמפיק, הבנתי שאין צורך לעטוף אותו בהרבה כלים, אלא לתת לאישיות המוזיקלית שלו והקול שלו את הבמה כולה. לא צריכים להיות שם הרבה כלים כי יש לו כל כך הרבה כח שהוא גם יכול היה להשמע עם גיטרה טוב. היו הרבה מאוד אמנים שהפקתי ובניתי להם מסגרת הרבה יותר עשירה כדי למשוך פוקוס כיוון שצריך היה לעטוף אותם יותר. אותו לא היה צורך לעטוף. הוא פשוט היה שר את השיר עם בטחון מלא ומוחלט וכובש את המאזין בשנייה. הוא שר בקול ייחודי ביותר, הייתה לו עוצמה אדירה בקול.

שמחתי מאוד על ההצלחה של האלבום. המוזיקה שלו הייתה ייחודית, שלא דומה לשום מוזיקה אחרת. הוא היה מין עוף שונה בשטח הזה בתרבות".

דילוג לתוכן