מתי כספי - ילדותי השנייה (1984 NMC)

yalduti
1. שיר עם נקי אהוד מנור\מתי כספי [מילים]

ערב יום שבת,
שעה חמש עד שש,
וכל אחד כמעט
שוב מתחדש.
בכל שבעה ימים
המקלחות שרות,
המים שוב חמים
בצינורות.

שביל באמצע שביל בצד,
חפופים אחד אחד.
איזה נקיון וסדר,
איזה יופי של מצעד.

מים וסבון,
חשמל דופק שעון,
ולא עושים לשבון
עם החשבון.
מי בושם לפנים,
וחולצת שבת יפה,
וזוג של לבנים
להחלפה.

שביל באמצע שביל בצד,
חפופים אחד אחד.
איזה נקיון וסדר,
איזה יופי של מצעד.

רגע של חלום
לגוף ולנשמה;
כולם אומרים שלום
ומה נשמע.
אפילו גוף חורק
מרגיש פתאום טרי,
וכל אחד שורק
שיר עם נקי.

שביל באמצע שביל בצד,
חפופים אחד אחד.
איזה נקיון וסדר,
איזה יופי של מצעד.

2. מי ישיר יעקב גלעד\מתי כספי [מילים]

אם מחר ירד מבול אדיר
ואף ציפור לא תשיר -
מי ישיר?
אם השמש לא תאיר
ואת פניך שוב לא אכיר -
מי ישיר?

עכשיו, אני מחכה.
בשמים עננים כבדים, ברק נדלק, רעם מכה.
ציפורים עושות דרכן מכאן
ואיש לא בא, איש לא יוצא.

לילה בלעדייך
מי ישיר לי שיר ערש אחר
לילה בלעדייך
הוא חשוך ועצוב יותר.

אם מחר...

גם אז אמשיך לחכות.
יעברו לילות ועוד לילות.
ימים תמימים ושנים ארוכות.
אחכה באגרופים קפוצים
רק לך עד כלות כל הקצים.

לילה בלעדייך...

אם מחר ירד מבול אדיר
ואף ציפור לר תשיר -
מי ישיר?

3. ישנתי זאב אולמן\מתי כספי [מילים]

את הגלגל גילו אחר הצהרים.
ישנתי. לא שמעתי שום דבר.
את החמשל המציאו בחצות הליל.
כשקמתי, כבר הכל היה מואר.

מאז אני מתגלגל במדרון,
מתגלגל מצחוק ומתבלבל בקצב.
מאז אני כבר לא מצליח לישון
אני לא מבין מה שקורה בעצם. (מה הרווחתי ומה הפסדתי בעצם)

המכונות דופקות מה טוב לי ומה נעים
הגב כבר לא כואב תודה לאל
הכל נפלא ובכל זאת לפני יומיים
כמעט נדרסתי. מה פה התקלקל.

אני ממשיך להתגלגל במדרון...

את הגלגל גילו אחר הצהרים...

מאז אני מתגלגל במדרון...

כשתגלו אותי נרדם להרף עין
אל תחכו שניה. הביאו דלי,
מלאו אותו במים ואחת שתים
כוונו אותו לראשי שלי.
כן כן, אל תשכחו - הביאו דלי של מים
הריקו לי אותו על הצואר
כי רק השד יודע מה יקרה בנתים -
כשאתעורר יהיה כבר מאוחר!!!

4. בית לדוגמא אהוד מנור\מתי כספי [מילים]

גג של רעפים
אדומים יפים
ודרורים עפים לשם.
קיר תומך בקיר
כיווני אויר
וחלון שביר מול ים.

באנו כה תמימים
היינו כחולמים
לילות על גבי ימים.
זרענו בדמעה
נשבענו בצמא
לבנות בית לדוגמה.

אבן הפינה
נחה כמו פנינה,
אך ביתי שינה פניו:
סדק בתקרה,
רוח ממאירה
רוח מזהירה עכשיו.

באנו כה תמימים...

קיר כמעט נופל,
מסדרון אפל.
קול בערפל מודאג
החלום נבעט.
ריב בין אם לבת
שד בעליית הגג.

באנו כה תמימים...

5. כי מחר נמות אהוד מנור\מתי כספי [מילים]

אל תכעס,
אל תאמר דבר,
שכח מה שעבר
כמו חבר.
אל תמאס
בתועי מדבר,
מי שלא נשבר
יישבר.

תן תקווה
כי מחר נמות,
אל תתבע שלמות
מילדי האדם.
אהבה -
כי מחר נמות,
שים בחמימות
את ידך בידם.

אל תרדוף
את הנואשים,
הם הרי חשים
בשקרים.
אל תקטוף את החלשים,
ימיהם קשים
ומרים.

תן תקווה...

אל תשכח
את חוקי הדרור,
מי יכול לבחור
לו תוכנית.
אל תיקח
את מעט האור,
איש לא יעבור
כאן שנית.

תן תקווה...

אל תפיל
נערים יוקדים,
הם לובשים מדים
בתמימות.
אל תבהיל
את הילדים,
אל נא, אל תקדים,
תן שהות.

תן תקווה
כי מחר נמות,
אל תתבע שלמות
מילדי האדם.
אהבה -
כי מחר נמות,
תן תקווה, אהבה
תן שהות, תן שהות -
כי מחר נמות!

6. חוט קרוע בועז אפלבאום\מתי כספי [מילים]

מאיפה עד איפה
צומח הקשר -
שבין אדם לעצמו?
מהיכן עד לאן
פורחת לה חרש,
שירה שהיא כל עולמו?

מאופק לאופק
מלב עדי לב,
נובטים געגועים לאיטם.
צובטים את הלב,
צובעים את האופק,
קושרים אותי בבריתם.

ויד, כך לפתע,
יוצאת מאי שם:
פורמת, קורעת החוט.
וכל שנטווה
בעמל, ביגיעה -
אבוד.

7. ילדותי השניה אהוד מנור\מתי כספי [מילים]

זו ילדותי השניה
מה שתתני לי אקח
זו ילדותי השניה
איתך

זו ילדותי השניה
עול השנים כבר נשכח
זו ילדותי השניה
לבי נפתח.

דרך ענייך בת
אני רואה ומגלה שוב עולם
דרך ידייך אלמד
לגעת שוב בגלי הים.
דרך שפתיך בת
טעם חדש למילים
ואתך שוב אגדל בלי לחשוש
אנחנו כבר בני שלוש.

זו ילדותי השניה...

דרך שיריך בת
אני אלמד שוב להקשיב לבריאה.
בפסיעותיך אצעד
בדרך אל הפלאים שבעה.
בחיוכך בת,
בוקר חדש ללילות,
ואתך לחיים יש סיבה -
אנחנו כבר בני ארבע.

במבטיך בת,
אני אלמד שוב לאהוב בלי לחשוב
בדמעותיד ארעד
כאילו סוף העולם קרוב.
בחיבוקיך בת
רטט עובר בגופי
ואתך יום נוסף אבקש
ואנו כבר בני חמש.

זו ילדותי השניה
מה שתתני לי אקח
זו ילדותי השניה
אתך.

8. נערתי נתן זך\מתי כספי [מילים]

נערתי אישה קטנה ונואשת
כשאני מחבק אותה
היא כמו בתוך
רשת של נכליי.
כשאני רואה אותה בבגדיה
אני חושב רק על דבר אחד בלבד
והיא יודעת
תחילה קצת מתביישת
אחר כך גועשת.

9. מי מקשיב למילים אהוד מנור\מתי כספי [מילים]

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
מי בודק אם החרוז
מתיישב מאה אחוז?
כשהקצב טוב -
אין שום צורך לחשוב.

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
למה דווקא להדגיש
מה שכל אחד מרגיש
במנגינה הזורמת מעצמה?

לפעמים הן משתתקות,
המילים מסתלקות.
מה שנשאר זה רק גניחה,
מווחה או אנחה
עד שבא לבכות.

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
למה על מילים לשקוד
כשאפשר פשוט לרקוד
ולהתמכר
לחיבוק ולפסנתר?

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
מי קורא בין השורות
ההולכות ומסתבכות,
אם יש אהבה
ההולכת וקרבה?

לפעמים הן משתתקות...

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
מי מוכן עכשיו לחיות
עם פחדים והזיות
של אדם אחר
שאת המילים בוחר?

מי מקשיב למילים,
מי מקשיב למילים,
כשתמונה עם קצת איפור
ממחישה את הסיפור
על מסך קטן
עם פעלולי שטן?

לפעמים הן משתתקות...

10. ללמוד יעקב לוריא\מתי כספי [מילים]

ייש ללכת כל הזמן קדימה,
למצות את כל מה שהיה,
לחבר כל קו וכל קטוע,
ללבן את לב הבעיה,
ולצאת רק אם הכל ידוע
מנקודה אל נקודה שניה,
ולסגור כל מעגל פתוח
וצריך לעבוד רק עוד ועוד ועוד.

יש עוד ללמוד וללמוד וללמוד
וללמוד וללמוד וללמוד
וללמוד עוד...

לעבור שלב אחד קדימה
ולחתור אל השלב הבא.
יש לבדוק אותו מחוץ ופנימה:
מהתוכן ומהקליפה,
מהמילוי ומהצופן,
מהיחס ומהסיבה.
לוודא בכל צורה ואופן
ואסור להרפות, אסור, אסור, אסור!

רק להתמיד ולהתמיד,
ואסור להפסיק ללמוד.
יש עוד הרבה לראות
יש עוד הרבה ללמוד.

יש לקבוע את כיוון הדרך,
ולהיצמד אל השיטה,
ולהתקדם אל עוד משבצת
ולמדוד מידה אחר מידה.
ולטפס בדייקנות ורצף
בדרגות סולם הלמידה,
ולהשגיח ולחבר כל קצר
ולשאוף ליותר יותר יותר.

יש עוד ללמוד...

רק להתמיד...

אין פשרה, אין דרך של ביניים,
אין לשכוח מאחור מילה.
יש ברירה אחת בלבד - אין שתים,
אין קיצור בדרך הקלה.
אין שבחים קרנות או מצילתיים
כי הדרך היא עקלקלה
אל כל מה שלא נלמד עדיין,
ואסור להפסיק, אסור לומר מספיק.

יש עוד ללמוד...

יש ללכת כל הזמן קדימה
ולחתור אל השלב הבא.
לעבור שלב אחד קדימה,
ולמצות את כל מה שהיה.
אין פשרה, אין דרך של ביניים,
אין קיצור בדרך הקלה.
יש ברירה אחת בלבד, אין שתים,
וצריך לעבוד רק עוד ועוד ועוד.

11. עוד שיר קטן דודו אלהרר\מתי כספי [מילים]

עוד שיר אחד,
אחרון,
מנסה שוב לשיר את אותה
מנגינה
יחידה.

עוד מעגל
כוכבים,
בשמים גומא מרחקים -
רחוקים,
אפלים,
אחרים.

עוד שיר קטן,
ועקשן -
מפלס דרך בין השורות
בשלו.
הוא מתבונן,
מהדהד בין כל המיתרים.
הוא מתנגן,
מנגן,
מזמר לו אלפי מזמורים.
חרוזים.
בקצב רך,
מתגנב אל פינה קטנטנה,
חבויה,
חרדה,
יחידה,
בודדה,
אבודה.

ניגון עולה
מסתובב,
מתפלל לו תפילה חרישית
בתוגה,
ענוגה.

כמו זכרון
שכרון
מגלה את אותה התמונה -
יחידה,
בודדה,
אבודה.

כמו שיר קטן...

עוד קו אחד,
נקודה.
וחוזר לנקודת התחלה
עד אין סוף,
עד הסוף.

מה עוד נותר,
או נאמר,
בסופה של אותה מנגינה
בפינה...
הקטנה...
חתימה...

12. קנאה דני רובס\מתי כספי [מילים]

בחלום שוב הבוקר מתעורר
ברחוב גשם ואיש עובר
קם אל עוד יום אחד, לא ממהר
קם אל עוד יום אחד, לבד
רחוק כל כך חלון נפתח
אני אותך לא אראה יותר, אולי.

מכסה באדים את הראי
וכותב בו את שמה של מישהי
ואת לא חסרה את מגעי
קמה אל יום אפור, לבד
שותה לבד קפה אחד
ועוד מעט שוב תהיי איתי.

את, במעיל גדול
הוא, מסתכל בך
וצוחקים בקול
ראש בחיקו מונח
ידו בתוך ידך
גופו ליד גופך
נושם את שערך, באהבה.
ידו בתוך ידך
גופו ליד גופך
הוא מחבק אותך, בגאווה.

בחלום שוב הבוקר מתעורר
ברחוב גשם ואיש עובר
קם אל עוד יום אחד, לא ממהר
קם אל עוד יום אפור, לבד
ובי נשאר כאב מוכר
ובוקר קר מחכה בחוץ.

את, בשיער ארוך
הוא, מסתכל בך
הו... מביטים אל תוך ים
שלחוף נמשך
והוא איתך תמיד לבד,
עוד גל ועוד אחד
את מושיטה לו יד, באהבה.
ידו בתוך ידך
גופו ליד גופך
הוא מחבק אותך, בגאווה.

ברחוב גשם ואיש עובר
קם אל עוד יום ארוך, לא ממהר
קם אל עוד יום אפור, לבד
כל צעדיי, לאט מידי
ואת פניי לא תראי יותר...

האלבום, שהחל את הקריירה שלו בשם המשונה מעט 'מתי כספי CBS 25725', זכה עד מהרה לכינוי 'השמיכה' (עכשיו כבר מותר לגלות שמדובר בציפה של חברת 'כיתן') בגלל הצילום על עטיפתו. עם הוצאת האלבום בגרסת תקליטור החליט מי שהחליט לתת לו שם חדש, 'ילדותי השניה', כשם השיר הפותח את הצד השני באלבום.

בשלוש השנים שחלפו מאז אלבום הסולו האחרון שלו, 'סוף היום', השלים כספי מעבר לסאונד מעודכן יותר (לאותה תקופה) בו שולטים הסינתיסייזרים. זהו אלבום הסולו היחיד של כספי בו הוא איננו מנגן כלל בגיטרות(!)

מתוך רצון להעשיר את העיבודים, החליט כספי לשתף בנגינה בקלידים שני נגנים נוספים - חיים קחטן ורמי לוין. קחטן שיתף פעולה עם כספי במספר פרוייקטים באותה תקופה, מאלבום הסולו של אושיק לוי 'לילות שרב' (שיצא בשנת 1981) ועד 'ממריאה ברוח' של גלי עטרי, בו הופקד קחטן על נגינת הפסנתר. לוין ממשיך לשתף פעולה עם כספי עד היום בהופעות ובאלבומים כמו 'עולם אחר' (1998) ו'את האשה שלי' (2005). השניים גם מנגנים בשלישיית האקורדאונים בשיר הפותח - 'שיר עם נקי'. השיר הזה והשיר 'ילדותי השניה' היו שני הלהיטים הגדולים מתוך האלבום ונתקבלו בהתלהבות רבה על-ידי הקהל הרחב. מעטים ידעו את שמו של השיר הפותח, אבל קשה היה להחמיץ את הפזמון 'שביל באמצע שביל בצד...". לימים הפך כספי את "שביל באמצע" לשם חברת ההפקה שלו.

האלבום עצמו נחלק באופן טבעי לשניים: שירים תזזיתיים משהו, כ'שיר עם נקי', 'נערתי', 'ישנתי' ו'כי מחר נמות', ומנגד בלדות איטיות וקסומות כ'ילדותי השניה', ו'בית לדוגמה'.

כותבי המילים באלבום מגוונים: זאב אולמן ודודו אלהרר הם אנשי הפקה וותיקים ש'חטאו' מידי פעם בכתיבת שירה. אין ספק שאחד הטקסטים הטובים באלבום זכה גם ללחן שהוא מהטובים שכתב כספי מעודו - 'נערתי', של נתן זך, שהפך ליצירה עשירה ומורכבת, הנהנית מעיבוד מלא דימיון וחדשנות. הלחנתו של שיר זה נמשכה כשלוש שנים: כספי הלחין חלק ממנו ולא הצליח להמשיך. לאחר שלוש שנים מצא את ההמשך והשלים את הלחן. גם השיר 'ילדותי השנייה' עבר תלאות עד שהגיע לגרסתו הסופית: באותה תקופה התגורר כספי בשכנות ליוסי בנאי ז"ל. הוא הביא לו את הלחן כדי שיחבר לו מילים, ולאחר זמן רב ביקש לשמוע את התוצאה. בנאי הצליח להלחין רק את המשפט הראשון: 'אם זה נכון באמת...'. מתי ביקש את הלחן בחזרה כדי למוסרו לאהוד מנור ז"ל, מכיוון שרצה להכניסו לאלבום החדש. מנור שמע את המנגינה, אמר שזה נשמע לו כמו 'זו ילדותי השנייה' ומיד כתב את המילים.

לגרסת התקליטור התווספה הפתעה: שיר נוסף שהיה אמור להופיע באלבום, אך לא נכנס, כנראה משיקולי מקום: 'קנאה' למילים של דני רובס. זהו ללא ספק שיר שהיה ראוי למקום של כבוד באלבום המקורי.