שלישיית לא אכפת להם

חברים בלהקה: מתי כספי, יעקב נוי, גדי אורון.

במסגרת שירותו הצבאי בלהקת "פיקוד דרום", חבר מתי כספי ליעקב נוי ולגדי אורון, שלושתם יחד היוו במסגרת הלהקה הצבאית את "שלושת השמנים" וביצעו חוץ משירים גם מערכונים ופנטומימה. הומור היה אחד המאפיינים של השלישייה עד לסוף דרכה.
כ"שלושת השמנים" ביצעו במסגרת תוכנית הלהקה "מעוז א' א'" את השירים "שלוש רגלים" ואת "אני מת" - שגם לווה בקליפ זכור לטוב בבימויו של שמואל אימברמן, אחד הקליפים הראשונים שצולמו לטלויזיה הישראלית ובו נראים השלושה מחופשים לשמנים.

עוד כשהיו חיילים בלהקה הקליטו השלושה תקליט בשם "לא אכפת להם" בחברת פונודור, ולאחר שחרורם מהצבא שינו את שמם לשלישיית "לא אכפת להם" הוציאו את התקליט והחלו להופיע יחד בשיריו.
מתי כספי הלחין את כל השירים בתקליט למעט שניים, ועשה את העיבודים הקוליים. את העיבודים התזמורתיים עשה אלברט פיאמנטה.
בין הלהיטים הבולטים בתקליט היו "יאוש פגש יאוש", "שתי ציפורים", "השנה היפה ביותר בחיי", "איש הרחוב", "למה לא כל יום שבת?".
האלבום לא יצא עד היום על גבי דיסק, אך חלק מהשירים שהיו בו יצאו על גבי דיסק האוסף "בפעם הראשונה".

 

על עטיפת התקליט נכתב הטקסט הבא:

מתי כספי
יליד 1949 - ישראל. בהיותו בן משק חניתה, למד פסנתר במשך שש שנים בקונסרבטוריון בנהריה. מתי החל את דרכו כזמר בלהקת פיקוד-דרום שם הלחין את שיריו הראשונים "ויהיה ביום ההוא" ו"ששה חודשי שירות".
באמתחתו של מתי היום, שירים רבים המוכיחים את כשרונו הרב בהלחנה והוא האחראי לעיבודים הקוליים של השירים הנמצאים על גבי תקליט זה. האדישות הקלילה והמבדרת שלו, "תופסת" להפליא את קהל המאזינים בהופעות הפומביות. בעל קול בריטון עמוק.
יעקב נוי
יליד 1947 - פולין. עלה ארצה ב 1957 והתחנך בקבוץ שפיים. יענקלה הוא פנטומימאי מעולה העוסק בשטח זה מגיל 15. הוא אשר הגה את רעיון הקמת השלישיה ותרם חלק נכבד בהרכבת התכנית. בתקליט זה תמצאו שלושה שירים פרי עטו.
גדי אורון
יליד 1949 בקבוץ ניר-עם, סולן להקת פיקוד דרום ("אני אצבוט לך"). החל את דרכו המוסיקלית בהיותו בן 14 עת הופיע באירועים שונים הקשורים בבית הספר בקבוץ ובסביבה. מבחינה חזותית, הוא הנחמד שבין חברי הלהקה ובעל קול טנור מלבב.

היינו עדים בשנים האחרונות להיווצרותן של שלישיות רבות, אך שונה מכולן היא שלישית לא אכפת להם בהרמוניה המושלמת שלה, ברמת הביצועים ובבחירת החומר המתאים והמגוון. אין ספק ששלישיה זו מהווה צעד אחד קדימה בשדה הזמר העברי. אמנם קשה להאמין, אך תקליט זה הוקלט עוד בהיות גדי, מתי ויעקב במסגרת להקת פיקוד דרום אותה הם ייסדו, וההכנות לתקליט נעשו בהיותם מופיעים בין מוצב למוצב. השלישיה שחבריה הם בני משקים, החלה בימים אלה בהופעותיה הפומביות וזוכה להצלחה עצומה בעיקר בהגישם לקהל את שיריהם המפורסמים 'יאוש', 'אני מת', 'למה את', שירים אשר צועדים במצעדים בארץ והמושמעים בצורה תדירה מאוד בתחנות השידור. לבסוף, לפנינו תקליט המהווה את כרטיס הביקור המשכנע ביותר לשלישית "לא אכפת להם."

 

ב-1971 השתתפה השלישייה בתוכנית טלויזיה לפורים בשם "חור כרפס ותכלת" והצטלמה בקליפ משעשע לשיר "שושנת יעקב" שהלחין מחדש מתי כספי.

עוד ב-1971 השתתפה השלישיה בפסטיבל הזמר והפזמון תשל"א עם השיר "ציפורים בראש" (מילים: שמרית אור, לחן: מתי כספי, עיבוד: אילן מוכיח).

לאחר מכן צולמה תכנית טלויזיה עם רבקה מיכאלי (כזמרת) שבה השתתפה גם השלישייה בשירים ובריקודים.

באותה תקופה הלחין מתי כספי וביצע עם השלישייה שירים נוספים שלא יצאו על גבי התקליט: "מרקו פולו" למילים של אסתר ביצ'ו, ו"הבלדה על מ.ז.פיירברג" - מילים הומוריסטיות של דן אלמגור המתארות קנאת סופרים של הסופר מרדכי זאב פיירברג בחיים נחמן ביאליק. העיבוד של השיר מלא הומור, וכספי מספר שהתיפוף הנשמע בשיר הוא קולות השלושה שתופפו על ברכיהם.

לאחר מכן החליט כספי לפרוש מהלהקה, בנימוק: "ההופעה עם השלישיה אומנם העניקה לי ניסיון במה ופירסום בשוק האזרחי, אבל לא תרמה לי מאומה מבחינת ידע מוסיקלי. לכן החלטתי להתחיל לעבוד לבד, להתרכז בעצמי ולתת את כל מה שאני יכול בתחומי ההלחנה, העיבוד והביצוע".

השלישייה המשיכה את פעילותה עוד זמן מה כשאת כספי מחליף דני עמיהוד. עם דני עמיהוד הקליטו שירים כ"קוסמופוליט" ואת שיר הנושא מתוך חסמב"ה. חודשים ספורים אחרי פרישתו של מתי, התפרק ההרכב סופית.

עם התפרקותה הסופית של הלהקה ניסה גדי אורון קריירת סולו קצרה במהלכה הלחין לו מתי כספי את השיר "תינוק בוכה בעריסה", ולאחר מכן עבר להפקת אירועים. יעקב נוי עזב את הארץ, ומתי כספי החל לעבוד עם שלמה גרוניך, החל להלחין לאחרים ופתח בקריירת סולו עצמאית.

"יש לי ציפורים בראש", מתוך פסטיבל הזמר והפזמון, 1971
"יש לי ציפורים בראש", מתוך פסטיבל הזמר והפזמון, 1971
theydontcare_record
theydontcare_record_white_back
theydontcare
דילוג לתוכן