Matti Caspi - Twilight (NMC 1981)

twilight
1. You will Find the Way Shimrit Or/Matti Caspi [Lyrics]

לא מצאה דרך,
לא הדרך שלה
לא פתחה דלת
כי דלתה נעולה
כציפור שאחרה את מסע הנדוד
נח ראשה בין כנפיה
נח ראשה בין כתפיה
ועיניה תועות.

עוד תראי את כל הדרך
עוד תלכי בה היא שלך
גם אם לא תהיה תמיד קלה.
תביטי ותראי את כל הדרך
תקבעי את מסלולה,
תעברי את כל הדרך כולה.

לא מצאה כח
לא היה כח בה
לא מסתור נח
לרפא כאבה
כציפור שאחרה את מסע הנדוד
נח ראשה בין כנפיה
נח ראשה בין כתפיה
ועיניה תועות.

עוד תראי את כל הדרך
עוד תלכי בה היא שלך
גם אם לא תהיה תמיד קלה.
תביטי ותראי את כל הדרך
תקבעי את מסלולה,
תעברי את כל הדרך כולה.

לא פגשה רע,
לא מצאה את אישה
באישון לילה
לא ידעה את נפשה
כציפור שאחרה את מסע הנדוד
נח ראשה בין כנפיה
נח ראשה בין כתפיה
ועיניה תועות.

עוד תראי את כל הדרך
עוד תלכי בה היא שלך
גם אם לא תהיה תמיד קלה.
תביטי ותראי את כל הדרך
תקבעי את מסלולה,
תעברי את כל הדרך כולה.

2. Reggae of a Hebrew Man Ehud Manor/Matti Caspi [Lyrics]

החיים זה לא צחוק וזה לא הולך ברג(ל) - לא!
לא אומרים לי שלום, הם אומרים חכה רק רג(ע) קט,
אל תבעט.
איך אפשר בלי טיפה של חום ורג(ש)
במבט?
אההה...
כל חיי סיפור ארוך של רג(ע) קט.

כשהייתי קטן לא הייתה לי אם חורג(ת) - לא!
אך אותי במכות היא הייתה תמיד הורג(ת) - כך,
אל תשכח.
לחיי עד היום היא מתברג(ת) -
איך אברח?
אההה...
כל חיי סיפור ארוך של רג(ע) קט.

החיים דוהרים אבל מי אוחז בהגה, מי?
לפעמים למנוחת עולמים נפשי עורג(ת) לה
בתפילה.
לחזור לעפר, להיות לרג(ב)
בלי מילה.
אההה...
כל חיי סיפור ארוך של רג(ע) קט.
אההה...
כל חיי סיפור ארוך של רג(ע) קט.

3. Say Ehud Manor/Matti Caspi [Lyrics]

תגידי, האם את זוכרת אותי?
האם את זוכרת את מה שהיה
לפני שיצאנו לדרך שונה.
האם את זוכרת אותי?
את זה שהיה כה תמים,
את זה שבכה לפעמים -
תגידי.

תגידי, האם את זוכרת מתי?
מתי לא היתה עוד רכות בנשיקה,
ואיך השתיקה נעשתה מעיקה,
האם את זוכרת מתי?
מתי נעשנו קשים.
ואיך נעשינו חרשים.
תגידי.

אם נמצא ביננו
למה זה קרה,
אז אולי נבין
ותהיה לשנינו
דרך בחזרה.

תגידי, האם את עוד שרה לבד?
האם את טועה בעברית עמו תמיד,
האם צליל גיטרה אותך עוד מרעיד.
האם את עוד שרה לבד.
היו לנו כמה דברים,
עכשיו הם לרגע חוזרים.
תגידי.

אם נמצא ביננו
למה זה קרה,
אז אולי נבין
ותהיה לשנינו
דרך בחזרה.

אם נמצא ביננו
דרך חזרה.
אז אולי נבין
ונדע אז שנינו
למה כל זה קרה.

תגידי, האם את זוכרת אותי?
האם את זוכרת את מה שהיה
לפני שיצאנו לדרך שונה.
האם את זוכרת אותי?
את זה שהיה כה תמים,
את זה שבכה לפעמים -
תגידי.

4. Everyone Ehud Manor/Matti Caspi [Lyrics]

בני אדם יודעים להבדיל בין טוב לרע
אך כל יום שומעים שקרה דבר נורא -
אנשים יודעים, אך זכרונם די חלש.
איש עזב אישה ואת שלושת ילדיו,
האשה אמרה שמוטב לה בלעדיו -
אנשים גומרים ומתחילים מחדש.

כל אחד רוצה לשנות
כל אחד רוצה להנות כשהוא יוצא
כל אחד רוצה אך לא כל מי שרוצה
מוצא.
כל אחד רוצה עוד חיוך
כל אחד רוצה עוד חיבוק או יד ביד,
אף אחד אינו מעוניין להיות לבד,
לעד.

עד לפני שנה הם היו כמו זוג יונים
ועכשיו הם עפו לכיוונים שונים -
אנשים עפים ומחפשים את עצמם.
נערה ברחה כי היו לה שיעורים
כעבור שבוע היא שבה להורים -
אנשים עוזבים ומחפשים את ביתם.

כל אחד רוצה לשנות
כל אחד רוצה להנות כשהוא יוצא
כל אחד רוצה אך לא כל מי שרוצה
מוצא.
כל אחד רוצה עוד חיוך
כל אחד רוצה עוד חיבוק או יד ביד,
אף אחד אינו מעוניין להיות לבד,
לעד.

כל אחד רוצה אהבה ותשומת לב,
כל אחד רוצה אך פוחד להתאכזב,
אנשים לוקחים אך לא יודעים איך לתת.
כל אחד רוצה גם אם לא מראה סימן
כל אחד רוצה ויודע שאין זמן -
אנשים רוצים אז למה לא כבר כעת?

כל אחד רוצה לשנות
כל אחד רוצה להנות כשהוא יוצא
כל אחד רוצה אך לא כל מי שרוצה
מוצא.
כל אחד רוצה עוד חיוך
כל אחד רוצה עוד חיבוק או יד ביד,
אף אחד אינו מעוניין להיות לבד,
לעד.

5. A Song Yaakov Gilad/Matti Caspi [Lyrics]

שוב צפוף בים התיכון
בשמים טס עפיפון
שוב מוכרים בכביש אבטיח
תירס טרי וארטיק לימון -
שוב הגיע קיץ לעיר
ערב בא ולילה בהיר
שוב אפשר לצאת למרפסת
בואי נצא לנשום קצת אויר -

לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
כבר שנים -
לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
משתנים.

קיץ בא וחורף נגמר
יום שרבי הולך ונשבר
שוב אפשר ללכת ברגל
בואי נלך לישון מאוחר -
כמה קל עכשיו להגיד
רק אני יכול להעיד
את יפה תמיד והפעם
לי את נראית יפה מתמיד.

לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
כבר שנים -
לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
משתנים.

מי ידע עד כמה יפה
מי תאר שכך יהיה
את זוכרת איפה התחלנו
שנינו מאז עברנו הרבה -

לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
כבר שנים -
לילה, יום ולילה
כל הזמן אנחנו יחד
משתנים.

6. A Song from the Night Nathan Zach/Matti Caspi [Lyrics]

כבר מאוחר
ואחד משנינו לא ירדם.
כבר מאוחר
וכל מה שקרה מסרב.

איך הדברים מסתבכים
להם כךבלילה ואיך
בדידוך מחרישה,
בדידותי לא למדה לבקש.

אבל לא, לא, לא,
לא עוד כמו שני זרים.

עורי אלי,
כבר עבק כמעט הלילה כולו,
תני לי סימן
שאת עוד לצידי.

הלילה תם
וגופך שוב מתרחק מגופי,
אל תשאלי,
גם אני עצמי זקוק לתשובה.

ושוב האור יחזור
מסנוור עיניים
ובי, בלילי הפרטי,
לא זרחה עדיין שום קרן אור.

אבל לא, לא, לא,
לא עוד כמו שני זרים.

הלילה תם
ואפשר כבר לכבות את האור.
מוקדם מאוד.
רק ציפור אחת ערה בחלון.

איך הדברים נפתרים
להם כך עם שחר ואיך
לא קשה לחייך
למראה פני נערה ישנה.

אבל לא, לא, לא,
לא עוד כמו שני זרים.

7. You will Take the House Shimrit Or/Matti Caspi [Lyrics]

את תקחי את הבית,
לא נורא.
בשבילי גם השמיים הם תיקרה
את תקחי את הבית,
זה לא קל.
רק שלא תאבדי את כל שיווי המשקל
וכשתלכי שימי לב
שקיר לא יתמוטט
שסיר לא יתלהט
ואם תחושי כאב
הניחי את ביתך,
שחררי את ידך
ושוב המשיכי.

את תקחי את האוטו,
אין דבר.
ואני אופניים ואל הכפר
את תקחי את האוטו,
זה לא קל.
רק שלא תאבדי את כל איזון המשקל
וכשתלכי שימי לב
שציר לא יתרופף
שגיר לא יתכופף
ואם תחושי כאב
הניחי את ריכבך,
שחררי את ידך
ושוב המשיכי.

את תקחי את האמא,
אלא מה.
לי תמיד תשאר אמא אדמה
את תקחי את האמא,
זה לא קל,
רק שלא תאבדי את כל שיווי המשקל
וכשתלכי שימי לב
שהיא לך לא תיפול
שהיא בך לא תימשול
ואם ראשך יתעייף
עינייך תעצמי,
קחי אויר ונישמי
ושוב המשיכי.

8. Twilight Ehud Manor/Matti Caspi [Lyrics]

Twilight
רבע ל-
יום ארוך
והלב מלא
בא לישון
אך עוד ער,
לא נרדם,
משהו חסר.

היא איתי
כאן במיטה,
ואני
כמו תמיד איתה,
מסתכלים
ללא מילים
ויודעים שחסר לנו משהו קרוב.

לפעמים
מתוך הרגל,
באויר
יד נשלחת אל.
רטט קל
בנשמה
כי נדמה
ששומעים דבר מה.

היא איתי
כאן במיטה,
ואני
כמו תמיד איתה.
מסתכלים
ללא מילים
ויודעים שחסר לנו משהו קרוב.

מנגן,
אין עוד אין,
אין פרוה
"איגלו" מת ודי.

9. Days of Drought Yaakov Gilad/Matti Caspi [Lyrics]

ימי בצורת-
בדלים כבויים שביבי נסורת
דף נייר עט ומכחול
שאריות מיום אתמול.

ימי בצורת-
שברי מילים צלילי תזמורת
מקרוב הרהור בודד
ומרחוק עונה רק הד.

היא בינה לבין עצמה
אני ביני לבין עצמי
אני בתוך שגרת יומה
היא בתוך שגרת יומי
וטוב שכך לעת עתה,
היא איתי - אני איתה.

ימי בצורת-
עלי שלכת בתפזורת
הימים ימי שרב
והלילות ראשית הסתיו.

ימי בצורת-
זכרון דברים וריח קטורת
בחלום תעתועים
ובהקיץ געגועים.

היא בינה לבין עצמה
אני ביני לבין עצמי
אני בתוך שגרת יומה
היא בתוך שגרת יומי
וטוב שכך לעת עתה,
היא איתי - אני איתה.

10. Allegro Vivace Instrumental/Matti Caspi
11. Whoever Sings Ehud Manor/Matti Caspi [Lyrics]

Whoever Sings
מי ששיר בליבו נקשר
לא יאמר לי שאי אפשר
לגלות, כשהדרך נגמרת,
דרך אחרת.
Whoever Sings
מי ששיר בליבו נקשר
לא יאמר לי שלא נשאר
דבר מכל מה שעבר
זה מכבר.

Whoever Sings
מעביר את הזמן בכיף
עד הלילה הוא כבר עייף
וישן כמו תינוק עד ששמש
שב לו מאמש.
Whoever Sings
ואפילו אם יזייף
אלוהים את ראשו לוטף,
ואז לרגע מי ששר
מאושר.

Whoever Sings
לא אומר לעולם נואש,
מאמין בליבו וחש
שהנה אהבה מתקרבת,
באה לשבת,
Whoever Sings
לא אומר לעולם נואש,
מחכה למחר חדש,
ועד מחר נשאר לעד
יום אחד
יום אחד
מי ששר.

Whoever Sings
מעביר את הזמן בכיף
עד הלילה הוא כבר עייף,
וישן נפלא.

After five years during which Caspi was focusing on the production of albums for other artists, and on the recording of two albums that didn’t contain any new material, in 1981 Caspi’s fifth solo album came out, “Twilight. Like in Caspi’s first albums, this time Caspi didn’t write any lyrics, however the choice of lyrics shows how he has evolved and matured as an artist. Prior to this album’s recording there were a number of songs recorded in the late 70’s, including “Drums of the Two”, and “Prelude” (The Peace) which were shelved by Caspi (“The Peace” was recorded again for the album “You Are My Woman” in 2005).

Except two exceptions: “A Song” and “Whoever Sings”, all songs in the album describe many difficulties, mostly about the crumbling of romantic relationships. It even seems that the album cover’s mysteriousness suggests the album being a crossroads in the artist’s life.

In fact, because of the certain unity that guided the choice of lyrics, the versatile melodies show the ongoing widening of the artist’s horizons as a composer. Among the rest the albums includes samba and reggae songs, a Broadway musical style song, and some rock-funk songs. Production-wise Caspi continued to set new standards in this album. Caspi, who as usual played the keyboards, guitars and percussion, was joined by Haim Romano on the guitars, Jean Paul Zimbris on the drums, Koby Cohen on the bass, and also The Suburbs duo and singers Nurit Galron and Mazy Cohen as backing vocals. In most of the songs there was also a use of wind instruments and string instruments from the Israeli philharmonic, and even a harp. Caspi’s close acquaintance with Brazilian music has found its reflection, among the rest, in the long list of the special percussion instruments Matti has played in this album: surdo, vibroslap, reco-reco, afoxe, agogo, and more. It’s uncertain if there was ever any use of these instruments in any pop album recorded in Israel before.

The album has produced many songs which immediately became classics with its release. Some of them are: “A Song”, “You will Find the Way”, “Whoever Sings”, and “Days of Drought”.

In spite of the many wonderful songs in this album, it seems that “Days of Drought” is prominent as a unique example of Caspi’s talent. “Days of Drought” is based on the repeating guitar playing, a playing which dictates the harmonies but at the same time, also the syncopation rhythm of the song. Regarding the writing of this composition, Caspi told: “Yaakov Gilad gave me the lyrics. Many times I just place the text next to the piano or the guitar, and this time it was next to the guitar. I stared at it, just stared quietly. It’s as if I’m doing nothing, but the truth is it slowly penetrates me and I gradually begin hearing it in my head. At first I see it happening in the words, almost like they’re moving, and then suddenly I begin to feel it in my guts. And then I know I’m ready. I grabbed the guitar and it started. It surprised me as well. It began as you know it. At first I had a coordination problem between what I wanted to play and what I wanted to sing. Btu slowly it fell into place. In an hour… When I built the arrangement I saved a part for the classic guitar and a more powerful part for the electric guitar”.

Skip to content