אביב גפן

שיתוף הפעולה הראשון של כספי עם אביב גפן היה באלבום "דואטים", משנת 2000, בו הקליטו השניים את שירו של כספי "כמו בשיר".

בתקופה זו הם גם הופיעו יחד מספר פעמים.

כמו בשיר עם אביב גפן הקאו כספי/מתי כספי [מילים]

לא חושב כלל על הגשם
גם אם לא יבשתי כלל
לא חושב כלל על הלילה
המרדים לאט מעל
לא חושב כלל על דברייך
וגם לא שומע כלום
לא רואה כלל את פניך
עטופות באור עמום.

הזמן צף לו בשמים
יש שקט בעיניים
רק בשלווה רוגעת
כך אני רוצה אותך
ונעוף אל תוך הזמן
אל תחילת הנצח.

לא חושב על חום השמש
גם אם לא שתיתי כלל
לא חושב על אור הבוקר
הפורש הצמו מעל
לא חושב כלל על דבריך
וגם לא שומע כלום
לא רואה כלל את פניך
עטופות באור עמום.

הזמן צף לו בשמים
יש שקט בעיניים
רק בשלווה רוגעת
כך אני רוצה אותך
ונעוף אל תוך הזמן
אל תחילת הנצח.

והדרך מתקצרת
צעדים ספורים נותרו
והמחשבה עוברת
ותחושות נתעוררו
המרחק נמחק ברגע
והכל עכשיו בהיר
והלילה השתרע
והונצחנו כמו בשיר.

הזמן צף לו בשמים
יש שקט בעיניים
רק בשלווה רוגעת
כך אני רוצה אותך
ונעוף אל תוך הזמן
אל תחילת הנצח.

ב-2004 הזמין גפן את כספי לשיר איתו דואט עבור אלבומו של גפן.
השיר, "מסתובב", זכה להצלחה אדירה והשמעות רבות.

מן העיתונות:

מ-1995 אביב גפן מחכה להזדמנות להקליט עם מתי כספי שיר, ועכשיו באלבומו החדש זה סוף סוף קרה. "הוא המוזיקאי הגדול מכולם", הסביר - וכספי מספר: "זה היה קל, אני אוהב את המילים שלו".

ההחלטה להוציא את הסינגל המשותף "מסתובב", לא היתה קלה עבור אביב גפן ומתי כספי. המצב הבטחוני הרגיש טילטל את עולם המוזיקה וגרם לשני המוזיקאים לתהות אם ימי הלחימה-הפסקת אש-אי ודאות שאנו מצויים בהם, הם הזמן הנכון להוציא שיר נדודים ישראלי ושמח - שונה מאוד במהותו משני הסינגלים האחרונים שהוציא גפן - "עולם חדש" ו-"כאב על כאב". לבסוף החליטו השניים על הוצאת השיר היום (ג'), והיו להם גם כמה סיבות טובות.

"את האמת, זה ישמע נוראי, אבל זה שיר כל כך טוב שכל מי ששומע אותו מחייך, אי אפשר שלא", אומר גפן. "אבל מבחינתי ההפסקה הזו שהיתה בין 'עולם חדש' ו'כאב על כאב' לבין הסינגל הזה גם טובה, הם באמת שירים נורא שונים. אחד יפני ואחד יותר ישראלי. 'מסתובב' הוא שיר דרכים, שיר נורא פתוח, מדבר על אהבה, על מפגשים בחיים".

גם החיבור גפן-כספי אינו עניין של מה בכך. בין השניים הבדלי גיל וסגנון - כשאופיו המופנם של כספי כמעט מתגרה בצורך של גפן באמירה פרובוקטיבית. מתי כספי, מצדו, מודה שמדובר בשילוב לא שגרתי, אך עבורו לא היה זה באמת מאתגר: "אין לי בעיה להתחבר לכל עולם מוזיקלי שאני אוהב, ומכאן זה היה הכי קל בעולם", הוא אומר. "אנחנו אמנם שונים אבל יש לנו אמירה משותפת. השיר הזה צריך להביא את האישיות המוזיקלית של כל אחד מאיתנו בפני עצמה מבלי שאף אחד יוותר עליה. ואז נוצר החיבור הבין אישי הזה.

הסיבה שנכנסתי לעניין הזה היא כי אני מאוד אוהב את ההרמוניות ואני אוהב כמובן את המילים של אביב. אני פשוט מאוד מעריך אותו, כך שפשוט זרמתי עם התחושה הטבעית".

מבצע או הפסקת אש בצד, השיר "מסתובב" שהקליטו יחד גפן וכספי רואה אור כעת, יכלל באלבום החדש של גפן, שיצא באמצע ספטמבר. עבור גפן, שעבד בעבר עם מתי כספי בהזדמנויות שונות - ביניהן בשיתוף הפעולה בשנת 2000 ב"כמו בשיר", מדובר הפעם בדבר האמיתי - דואט עם מוזיקאי שהשפיע על חייו ועל יצירתו, מפגש בין דורי לא מובן מאליו, אך כזה שהניב שיר ישראלי בגוון רוסי עם פוטנציאל להיטי גבוה.

"אני על מתי כספי בערך מ-1995, מאז מנסה לעבוד איתו", הוא מספר בהתלהבות. "זה שיתוף פעולה אמיתי. זה שיר שלי שיש לי כבר המון זמן, שנים. אם שלום חנוך הוא הסינגר-סונגרייטר הראשון בישראל, אז מתי כספי הוא המוזיקאי הגדול מכולם. הוא ממש בספרה אחרת ויסכימו איתי כולם, הוא באמת גאון. כילד וכנער תמיד הסתכלתי מלמטה על אלבומי המופת שלו, והחוויה שלי ואיתו באולפן באמת היתה מצמררת. כי שיר זה דבר שנשאר, הופעה ואירוח זה משהו אחר. אני מקווה שבאוקטובר שיתוף הפעולה הזה יגובה באירוח שלו בהופעה שלי בקיסריה".

פער הדורות ביניכם גם יכול להיות בעייתי מבחינה מקצועית. זה הורגש באולפן?

"אני יכול להגיד שמתי רוצה לנסות דברים חדשים ויש לו ראש נורא פתוח. הוא נפגש עם המפיק יועד נבו, בא והקשיב לו המון, עבדנו ביחד. הוא הקשיב. יש אומנים שכשהם עושים דואט הם באים לאולפן, שרים וזהו. הוא גם היה מעורב בכל הקולות, בשירה ובמיקסינג והעיר מלא הערות. זה דבר שברוב האירוחים לא קורה. פה הוא באמת הביא את כל כולו וזה גם מורגש מאוד בשיר. היו לו שם הברקות. זה היה ממש חשוב לו. זה בעצם מתי במיטבו, בעיני"

[מקור: Ynet]

aviv1

אביב גפן, מתוך ספרו "ילדי יום ראשון", 2005 :

איך מתי כספי לא גר על הר משלו בטירה גדולה עם פסנתר כנף באמצע הסלון?

לא מזמן קניתי אוסף שהוא הוציא ואני לא יכול להבין איך המלחין הגאון הזה לא חי כמו מלך. יש רק מתי כספי אחד כמו שיש רק שלום חנוך אחד, וכשאני שומע את היצירות הטובות שלהם אני מרגיש כמו המיץ שנשאר בקרקעית של שקית הזבל, וזה מראה הרבה על המדינה שלנו.

מי חי כמו מלך בעידן שלנו? מנחים מלוקקים, אנשי תקשורת בינוניים, מנהלי היי-טק, קבלנים ועוד הרבה אנשים שעם כל הכבוד הם עדיין רחוקים מלהבין את הלחן של "מישהו" או של "ברית עולם".

היה לי הכבוד להופיע כמה פעמים עם מתי כספי. בחזרות, כשהוא העביר לי את האקורדים של שיריו, לא האמנתי שאפשר ליצור ככה. מגיע לבנאדם הזה לחיות על הר. מצידי שלא יהיה נחמד ושיתחתן עוד מאה פעם, בגלגול הזה הוא נתן לאנושות הרבה מאוד אז הוא יכול להיות מה שהוא רוצה. הוא לא פחות מוכשר מאלטון ג'ון ואחרים, ולאלטון ג'ון יש מזל שהוא לא גר כאן. ראיתם מה קרה אחרי שעה שהוא היה פה, אז תארו לכם שמתי כספי חי פה כל חייו.

לכו לצרפת ותראו את הכבוד שנותנים לשנסוניירים הצרפתים שרק שתו וזיינו ושרו קצת בין לבין כדי להוריד את האוכל והיין. שלא לדבר על ברזיל ששם קייטנו ולוסו או שיקו בוארקה מסתכלים לאלוהים בלבן של העין וזוכים לחיים של מלכים. ומה פה? אה שכחתי - ביטחון, מלחמות, זיופים, עורכי דין. ולמי יש זמן לשטויות האלה? קודם נשרוד ואחרי זה נרקוד.

ומתי מתי כספי יקבל הר? אני אגיד לכם מתי. בדיוק יום אחרי שהוא ימות פתאום כולם יבינו כמה הוא היה חשוב וישאלו איך הוא לא גר על איזה הר כבר מזמן. יעשו לו תוכניות מכוערות עם זמרים מחוצ'קנים שיזייפו את הלחנים הכל כך מדוייקים שלו. בישראל המשפט "למות בכבוד" באמת מתכוון שקודם תמות ואחרי זה תקבל כבוד. זה לא נתפש בעיני שאני ואמנים בינוניים כמוני משחקים על אותה משבצת עם מתי כספי.

מתי לא חבר שלי ואני לא ממש מכיר אותו, אבל כשאני שומע את השירים שהוא הוציא תחת ידיו, אני באמת חושב שמגיע לו הר.

דילוג לתוכן